342-0648/01 – Technologie a řízení železniční dopravy (TaRZD)
Garantující katedra | Institut dopravy | Kredity | 4 |
Garant předmětu | doc. Ing. Dušan Teichmann, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. Ing. Dušan Teichmann, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2012/2013 | Rok zrušení | 2023/2024 |
Určeno pro fakulty | FS | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Předmět tematicky navazuje na předmět Technologie a řízení dopravy I vyučovaný v bakalářském studium. Je zaměřen především na problematiku stanovení propustnosti základních infrastrukturních prvků železniční sítě, kterými jsou mezistaniční úseky a železniční stanice. Věnuje se problematice výpočtu jak v deterministických tak i stochastických provozních podmínkách.
Vyučovací metody
Přednášky
Individuální konzultace
Cvičení (v učebně)
Anotace
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
V předmětu není studentům zadávána individuální práce.
E-learning
Další požadavky na studenta
Další požadavky na studenty nejsou stanoveny.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Hlavní témata (osnova) předmětu po jednotlivých týdnech (blocích) výuky:
1. Shrnutí poznatků získaných v předmětu Technologie a řízení dopravy I, rekapitulace podstatných témat z hlediska předmětu Technologie a řízení železniční dopravy.
2. Problematika stanovení propustné výkonnosti mezistaničních úseků s jednosměrně pojížděnými traťovými kolejemi v podmínkách organizace vlakové dopravy podle rovnoběžných grafikonů.
3. Problematika stanovení propustné výkonnosti mezistaničních úseků s obousměrně pojížděnými traťovými kolejemi v podmínkách organizace vlakové dopravy podle rovnoběžných párových jednoduchých, skupinových a svazkových a nepárových rovnoběžných částečně skupinových a částečně svazkových grafikonů.
4. Problematika stanovení propustné výkonnosti mezistaničních úseků s jednosměrně i obousměrně pojížděnými traťovými kolejemi v podmínkách organizace vlakové dopravy podle komerčního grafikonu – metodika založená na koeficientu vylučování.
5. Prověřování statistické nezávislosti výskytu tras jednotlivých typů vlaků v podmínkách organizace vlakové dopravy podle komerčního grafikonu.
6. Problematika stanovení propustné výkonnosti mezistaničních úseků s jednosměrně pojížděnými traťovými kolejemi v podmínkách organizace vlakové dopravy podle komerčního grafikonu – metodika založená na využití metod teorie pravděpodobnosti a matematické statistice.
7. Problematika stanovení propustné výkonnosti mezistaničních úseků s obousměrně pojížděnými traťovými kolejemi v podmínkách organizace vlakové dopravy podle komerčního grafikonu – metodika založená na využití metod teorie pravděpodobnosti a matematické statistice.
8. Stanovení dodatečného počtu tras vlaků, které lze realizovat v závislosti na pravděpodobnostním rozdělení mezer v podmínkách organizace vlakové dopravy podle komerčního grafikonu
9. Časová záloha – kritéria pro její stanovení, využití časové zálohy pro likvidaci zpoždění vzniklého v důsledku mimořádností v provozu
10. Problematika stanovení propustnosti kolizních bodů na železniční infrastruktuře – bez priorit jednotlivých směrů, s částečnou prioritou jednotlivých směrů, s úplnou prioritou některého ze směrů
11. Problematika stanovení propustnosti dopravních kolejí v železničních stanicích.
12. Problematika stanovení propustnosti zhlaví v železničních stanicích.
13. Opatření ke zvyšování propustnosti železničních tratí (budování dvoukolejných vložek pro letmé křižování a předjíždění).
14. Rezerva.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky