345-0311/04 – Economics and Management (EM)
Gurantor department | Department of Mechanical Technology | Credits | 4 |
Subject guarantor | Ing. Libor Nečas, Ph.D. | Subject version guarantor | Ing. Libor Nečas, Ph.D. |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Compulsory |
Year | 2 | Semester | summer |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 2002/2003 | Year of cancellation | 2007/2008 |
Intended for the faculties | FS | Intended for study types | Bachelor |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
The goal of subject is to gain orientation in the field and understand the links to related subject matter of follow-up articles. The student demonstrates the degree of fulfillment of the objectives in the final test and fulfillment of tasks for completion of the course.
Teaching methods
Lectures
Individual consultations
Tutorials
Project work
Other activities
Summary
The aim of the course is to provide knowledge in the area of economics and business management - assets and resources of company financing, economic activities, cash flow management, system of corporate activities (especially supply, production and sales), financial management and investment, corporate planning system and basic principles of accounting system. The course is designed for students who, in their professional career, will hold management functions at all levels or carry out their own business activities within their field of study.
Compulsory literature:
DRANSFIELD, R. – Business economics. London: Routledge, 2014, 486 s.
Recommended literature:
[1] DRANSFIELD, R. – Business economics. London: Routledge, 2014, 486 s.
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
E-learning
Other requirements
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
Přednášky:
1. Úvod do předmětu - nástin obsahu a doporučení způsobu studia.
2. Chování spotřebitele (užitečnost a poptávka) - celkový a mezní užitek
spotřebitele, spotřebitelův přebytek, obětovaná příležitost a vyrovnávání
mezních užitků.
3. Poptávka, zákon klesající poptávky - důchodový a substituční efekt,
poptávka v krátké a dlouhém období, elasticita poptávky, změny poptávky,
tržní poptávka.
4. Chování výrobce (náklady a nabídka) - utopené náklady, náklady
příležitostí, ekonomické náklady a ekonomický zisk, změn nákladů.
5. Zastavení činnosti, odchod z trhu, nákladová funkce firmy, optimální objem
produkce.
6. Nabídka firmy v krátkém období a dlouhodobá rovnováha firmy, změny
nabídky,
tržní nabídka.
7. Hodnocení finančního zdraví firmy - interpretace finančních výkazů.
8. Hodnocení finanční výkonnosti.
9. Finanční plánování - prognózování.
10. Finanční plánování - řízení růstu.
11. Financování operací - finanční nástroje a trhy.
12. Financování operací - finanční rozhodování.
13. Vyhodnocování investičních příležitostí - analýza rizika při rozhodování o
investicích.
14. Oceňování podniků a restrukturalizace korporací.
Cvičení:
1. Úvod do předmětu, zápis studentů.
2. Upřesnění klíčových pojmů teorie spotřebitele.
3. Řešení otázek a příkladů z oblasti teorie spotřebitele.
4. Indiferenční křivky.
5. Upřesnění klíčových pojmů teorie firmy.
6. Řešení otázek a příkladů z oblasti teorie firmy.
7. Test - kontrola znalostí z oblasti teorie firmy a teorie spotřebitele.
Analýza výsledků testu a rozbor správných odpovědí.
8. Příklad - rozbor základních finančních informací vybrané společnosti.
9. Příklad - zhodnocení finanční výkonnosti vybrané firmy.
10. Postup tvorby finanční prognózy společnosti.
11. Příklad - rozhodování o přijetí úvěru.
12. Test - kontrola znalostí z oblasti analýzy fin informací a prognózy
vývoje.
Analýza výsledků testu a rozbor správných odpovědí.
13. Zadání seminární práce a nástin postupu jejího zpracování.
14. Rozbor optimálního řešení úkolu seminární práce. Hodnocení práce studneta
v
průběhu cvičení.
15. Zápočty.
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.