345-0340/05 – Strategický management (SMng)
Garantující katedra | Katedra mechanické technologie | Kredity | 5 |
Garant předmětu | Ing. Libor Nečas, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Libor Nečas, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 3 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2013/2014 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | FS | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Po absolvování předmětu student:
- bude umět vysvětlit pojem strategický management, strategie, inovační strategie
podniku,
- bude znát základní zásady strategického myšlení, význam inovací a informačních
technologií v podnikových strategiích,
- bude umět formulovat jednotlivé fáze tvorby strategie a implementovat je,
- dokáže popsat a posoudit přístupy ke zpracování podnikových strategiích
Vyučovací metody
Přednášky
Individuální konzultace
Cvičení (v učebně)
Projekt
Anotace
Předmět nabízí základní orientaci v oblasti strategického řízení podniku. Jednotlivé kapitoly na sebe logicky navazují, a to od obecných témat strategického plánování a analýz, po tvorbu strategie výrobkové, cenové, distribuční či komunikační.
Cílem předmětu je získat orientaci v problematice a pochopit vazby na související učivo návazných předmětů. Míru naplnění daného cíle student prokáže v závěrečném testu a splněním úkolů stanovených jako podmínka pro absolvování předmětu.
Povinná literatura:
[1] Konečný, M., Gregušová, M. Strategický management. Ostrava: VŠB - TUO, FS, 1. vyd., 2012, 287 s.
[2] BUTLER, R., DAVIES, L., PIKE, R., SHARP, J.: Strategic investment decisions. Routledge, London 1993
[3] SEKHAR SATYA, G. V.: Business Policy and Strategic Management. I. K. International Pvt Ltd, 2009, 288 p.
[4] Papula, J. Strategický management, ES EU Bratislava, 93
[5] Pitra, Z. Inovační strategie, GRADA, Praha 1997
[6] Souček , Z. Strategický úspěšný podnik, MFICK, Praha 1996
Doporučená literatura:
[1] Vykypěl, O. Strategické řízení podniku, VUT Brno, 1992
[2] Matějka, M. Strategie pro čas globalizace, EKONOM. č.36 - 4/1998
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
http://vyuka.fs.vsb.cz/course/view.php?id=174
Další požadavky na studenta
Aktivní účast ve cvičeních min. 80%.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Přednášky:
1. Charakteristika strategického managementu
2. Dlouhodobé záměry firmy (poslání, vize, strategie)
3. Strategický plánovací model (fáze, kritéria volby)
4. Strategická situační analýza makroprostředí
5. Analýza oborového prostředí
6. Analýza vnitřního prostředí
7. Typy a dlení strategií
8. Formulace podnikových strategií
9. Implementace a realizace podnikových strategií
10. Marketingová strategie
11. Výrobek a výrobková strategie
12. Cena a cenová strategie
13. Distribuce a distribuční strategie
14. Komunikace a komunikační strategie
Cvičení:
1. Vznik a vývoj strategického managementu – práce s pojmy
2. Vytvoření vlastního fiktivního podniku, zpracování vizí a cílů.
3. Tvorba scénáře, analyzování klíčových faktorů úspěchu
4. Výběr vhodné alternativy strategie podnikání ve zvoleném oboru
5. Zpracování základních kroků implementace zvolené strategie
6. Vytváření kontrolního cyklu zvolených kroků při výběru a realizace vhodné strategie
7. Zpracování výkazů pro finanční analýzu ve strategii podniku
8. Inovační proces v podnikové strategii - program
9. Definování informačního systému zadaného podniku
10. Využití některých speciálních forem řízení
11. Nové vývojové trendy ve strategickém řízení
12. Analýza příčin krize zadané firmy, návrh možných řešení
13. Výběr nejúčinnější strategie
14. Ověřování získaných znalostí
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky