352-0508/01 – Operační systémy a programování (OSaP)
Garantující katedra | Katedra automatizační techniky a řízení | Kredity | 5 |
Garant předmětu | Ing. David Fojtík, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. David Fojtík, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2004/2005 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | FS | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Hlavní cíle předmětu jsou:
- vštípit studentům znalosti z oblasti vnitřní architektury moderních operačních systémů tak, aby byly schopni analyzovat a řešit problémy vzniklé při provozu různých aplikací a služeb,
- naučit navrhovat, vyvíjet a tvořit nízkoúrovňový software s úzkou vazbou na hardware a vnitřní mechanizmy operačního systému.
Studenti tak získají:
- Profesionální přistup k tvorbě programových modulů nízkoúrovňového charakteru s úzkou vazbou k hardwaru.
- Hluboké znalosti vnitřních mechanizmů a principů činností programů.
- Přehled v architekturách operačních systémů a řešených problémech ohledně správy procesů, virtuální paměti, přístupových práv, nároků na reálný čas apod.
- Analytické schopnosti odhalovat problémy spjaté s provozem softwarových řešení na moderních operačních systémech.
- Plně využívat schopnosti programového jazyka ANSI/ISO C.
- Programovat v jazyce C# v prostředí MS Windows s využitím platformy .NET.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Projekt
Anotace
Předmět Operační systémy a programování vznikl jako reakce na požadavky ze strany zaměstnavatelů, které jsou kladeny na absolventy oborů zaměřených nebo úzce spjatých s výpočetní technikou především však z oblasti automatizace. U těchto absolventů se mimo jiné předpokládá znalost nízkoúrovňového programování a v souvislosti s tím i povědomí o architektuře Operačních systémů. Hlavní náplní je seznámit studenty se strukturami a obecnými interními mechanizmy moderních operačních systémů a se základy programování v jazyce C a C#. Na předmět navazuje celá řada jiných, které získané znalosti především z jazyka C vyžadují. Výuka je rozdělena na dvě části:
1. programování v jazyce ANSI C a C#,
2. architektura operačních systémů.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
E-learningový modul "Operační systémy a programování" je veden na fakultním e-learnigovém portálu http://vyuka.fs.vsb.cz/.
Další požadavky na studenta
Splnění požadavků na ukončení předmětu.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Hardware z pohledu programátora
2. Základní elementy jazyka c
3. Terminálový (konzolový) vstup a výstup
4. Řízení toku programu
5. Preprocesor jazyka c
6. Tvorba vlastní funkcí a oddělený překlad
7. Práce s textovými a binárními soubory
8. Práce s ukazateli
9. Jednorozměrná pole a aritmetika s ukazateli
10. Řetězce
11. Struktury
12. Výčtové typy, uniony a tvorba seznamů
13. Bitová aritmetika a bitové pole
14. Úvodem do operačních systémů a jejich architektur
15. Správa procesů víceúlohových operačních systémů
16. Správa paměti
17. Bezpečnostní podsystém a operační systémy reálného času
Podmínky absolvování předmětu
Podmínky absolvování jsou definovány pouze pro konkrétní verzi předmětu a formu studia
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky