352-0508/04 – Operační systémy a programování (OSaP)
Garantující katedra | Katedra automatizační techniky a řízení | Kredity | 4 |
Garant předmětu | doc. Ing. David Fojtík, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. Ing. David Fojtík, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | angličtina |
Rok zavedení | 2021/2022 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | FS | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Hlavní cíle předmětu jsou:
- vštípit studentům znalosti z oblasti vnitřní architektury moderních operačních systémů tak, aby byly schopni analyzovat a řešit problémy vzniklé při provozu různých aplikací a služeb,
- naučit navrhovat, vyvíjet a tvořit nízkoúrovňový software s úzkou vazbou na hardware a vnitřní mechanizmy operačního systému.
Studenti tak získají:
- Profesionální přistup k tvorbě programových modulů nízkoúrovňového charakteru s úzkou vazbou k hardwaru.
- Hluboké znalosti vnitřních mechanizmů a principů činností programů.
- Přehled v architekturách operačních systémů a řešených problémech ohledně správy procesů, virtuální paměti, přístupových práv, nároků na reálný čas apod.
- Analytické schopnosti odhalovat problémy spjaté s provozem softwarových řešení na moderních operačních systémech.
- Plně využívat schopnosti programového jazyka ANSI/ISO C.
- Programovat v jazyce C# v prostředí MS Windows s využitím platformy .NET.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Projekt
Anotace
Předmět Operační systémy a programování vznikl jako reakce na požadavky ze strany zaměstnavatelů, které jsou kladeny na absolventy oborů zaměřených nebo úzce spjatých s výpočetní technikou především však z oblasti automatizace. U těchto absolventů se mimo jiné předpokládá znalost nízkoúrovňového programování a v souvislosti s tím i povědomí o architektuře Operačních systémů. Hlavní náplní je seznámit studenty se strukturami a obecnými interními mechanizmy moderních operačních systémů a se základy programování v jazyce C a C#. Na předmět navazuje celá řada jiných, které získané znalosti především z jazyka C vyžadují. Výuka je rozdělena na dvě části:
1. programování v jazyce ANSI C a C#,
2. architektura operačních systémů.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
2x písemný test (20 a 30 bodů)
1x program (50 bodů)
Každý student obdrží individuální zadání pro vypracování programu. Vypracovaný program je hodnocen individuálně nejen po funkční stránce, ale především na úrovni vlastního zdrojového textu.
E-learning
https://lms.vsb.cz/
Další požadavky na studenta
Studenti by měli znát základy programování v jazyce C a význam jednotlivých komponent počítačového hardwaru na úrovni předmětu Počítačové systémy.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Shrnutí základů jazyka C
2. Preprocesor jazyka c, tvorba vlastních funkcí a oddělený překlad
3. Práce s textovými a binárními soubory
4. Práce s ukazateli a jednorozměrná pole
5. Vícerozměrná pole, řetězce a Struktury
6. Výčtové typy, uniony a tvorba seznamů, bitové pole.
7. Úvod do jazyka C# a platform .NET
8. Základy objektově orientovaného programování
9. Programování Windows aplikací I (Windows forms, WPF)
10. Programování Windows aplikací II (pokročilé ovládací prvky, menu, nástrojové panely)
11. Úvodem do operačních systémů a jejich architektur
12. Správa procesů víceúlohových operačních systémů
13. Správa paměti víceúlohových operačních systémů
14. Bezpečnostní podsystém a operační systémy reálného času
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.