352-0557/01 – Virtuální a rozšířená realita v průmyslu (VRRP)

Garantující katedraKatedra automatizační techniky a řízeníKredity4
Garant předmětuIng. Pavel Smutný, Ph.D.Garant verze předmětuIng. Pavel Smutný, Ph.D.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník1Semestrzimní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2021/2022Rok zrušení
Určeno pro fakultyFSUrčeno pro typy studianavazující magisterské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
GEB050 Ing. Jan Gebauer, Ph.D.
SMU78 Ing. Pavel Smutný, Ph.D.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
prezenční Klasifikovaný zápočet 2+2
kombinovaná Klasifikovaný zápočet 8+8

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Absolventi budou umět: - vysvětlit základní pojmy z oblasti virtuální a rozšířené reality, - popsat nástroje a dostupné technologie virtuální a rozšířené reality, - seznámí se s praktickými ukázkami použití, - naučí se, jak vytvořit aplikaci z oblasti virtuální a rozšířené reality.

Vyučovací metody

Přednášky
Cvičení (v učebně)
Projekt

Anotace

Virtuální a rozšířená realita v progresivních firmách zvyšuje konkurenceschopnost. Uplatnění nachází v oblasti školení a simulátorů, které šetří náklady společnosti, zajišťuje bezpečnost lidí v průběhu školení a vyšší produktivitu při vykonávání činnosti na pracovištích. V logistice se využívá technologie “Pick by Vision” pro nachystání předmětů ve skladech, která snižuje lidskou chybovost a zvyšuje efektivitu práce. Rozšířená realita s technologií GPS Tracker se dále využívá v areálech velkých podniků při použití chytrých brýlí, kdy zaměstnanci potřebují operovat s volnými rukami například při řízení velkých strojů.

Povinná literatura:

SCHMALSTIEG, Dieter a Tobias HÖLLERER. Augmented reality: principles and practice. Boston: Addison-Wesley, [2016]. Addison-Wesley usability and HCI series. ISBN 978-0-321-88357-5. SHERMAN, William R. a Alan B. CRAIG. Understanding virtual reality. Amsterdam: Morgan Kaufmann, 2003. ISBN 978-1-55860-353-0.

Doporučená literatura:

MULLEN, Tony. Prototyping augmented reality. Indianapolis: Wiley, c2011. Serious skills. ISBN 978-1-118-03663-1. KIPPER, Gregory a Joseph RAMPOLLA. Augmented reality: an emerging technologies guide to AR. Waltham: Syngress/Elsevier, c2013. ISBN 978-1-59749-733-6.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

Studenti vypracovávají projekt na cvičeních. Znalosti z přednášek jsou ověřeny pomocí testu. Ověření probíhá v elektronickém výukovém systému (lms.vsb.cz).

E-learning

https://lms.vsb.cz/

Další požadavky na studenta

Studenti vypracovávají projekt na cvičeních. Znalosti z přednášek jsou ověřeny pomocí testu. Ověření probíhá v elektronickém výukovém systému (lms.vsb.cz).

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

PŘEDNÁŠKY 1. Úvod do virtuální a rozšířené reality (VR, AR) – základní pojmy a historie 2. Hardware pro virtuální realitu – headsety 3. Hardware pro rozšířenou realitu – mobilní zařízení, brýle 4. Software pro virtuální realitu – srovnání nástrojů na tvorbu 5. Software pro rozšířenou realitu – srovnání nástrojů na tvorbu 6. Analýza, návrh a proces tvorby aplikace 7. Návrhové myšlení, etika a doporučené postupy při tvorbě aplikace 8. Scénář, prototypování, testování aplikace 9. Tvorba VR a AR aplikace s využitím 360° kamery 10. 3D modelování VR a AR aplikace 11. Distribuce a marketing VR a AR aplikací 12. Výzvy pro virtuální realitu – vykreslení reality, zdravotní dopady 13. Virtuální realita jako nástroj pro trénink 14. Použití virtuální a rozšířené reality v logistice CVIČENÍ 1. Praktické seznámení se s aplikacemi rozšířené reality 2. Praktické seznámení se s aplikacemi virtuální reality 3. Tvorba aplikace rozšířené reality – rozdělení do týmů, návrh aplikace 4. Tvorba aplikace rozšířené reality – výběr nástroje pro tvorbu 5. Tvorba aplikace rozšířené reality – zpracování aplikace 1. část 6. Tvorba aplikace rozšířené reality – zpracování aplikace 2. část 7. Tvorba aplikace rozšířené reality – dokončení a testování aplikace 8. Představení a hodnocení výsledků týmových projektů 9. Tvorba aplikace virtuální reality – rozdělení do týmů, návrh aplikace 10. Tvorba aplikace virtuální reality – výběr nástroje pro tvorbu 11. Tvorba aplikace virtuální reality – zpracování aplikace 1. část 12. Tvorba aplikace virtuální reality – zpracování aplikace 2. část 13. Tvorba aplikace virtuální reality – dokončení a testování aplikace 14. Představení a hodnocení výsledků týmových projektů

Podmínky absolvování předmětu

Prezenční forma (platnost od: 2023/2024 zimní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Klasifikovaný zápočet Klasifikovaný zápočet 100 (100) 51 3
        Test Písemka 30  11 3
        Projekt Projekt 70  40 3
Rozsah povinné účasti: Zpracování projektu na cvičeních. Znalosti z přednášek jsou ověřeny pomocí testu.

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP: Zpracování projektu. Znalosti z přednášek jsou ověřeny pomocí testu.

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2024/2025 (N1041A040013) Inteligentní doprava a logistika P čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2024/2025 (N1041A040013) Inteligentní doprava a logistika K čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2023/2024 (N1041A040013) Inteligentní doprava a logistika P čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2023/2024 (N1041A040013) Inteligentní doprava a logistika K čeština Ostrava 1 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky



2023/2024 zimní