352-0557/01 – Virtuální a rozšířená realita v průmyslu (VRRP)
Garantující katedra | Katedra automatizační techniky a řízení | Kredity | 4 |
Garant předmětu | Ing. Pavel Smutný, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Pavel Smutný, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2021/2022 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | FS | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Absolventi budou umět:
- vysvětlit základní pojmy z oblasti virtuální a rozšířené reality,
- popsat nástroje a dostupné technologie virtuální a rozšířené reality,
- seznámí se s praktickými ukázkami použití,
- naučí se, jak vytvořit aplikaci z oblasti virtuální a rozšířené reality.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Projekt
Anotace
Virtuální a rozšířená realita v progresivních firmách zvyšuje konkurenceschopnost. Uplatnění nachází v oblasti školení a simulátorů, které šetří náklady společnosti, zajišťuje bezpečnost lidí v průběhu školení a vyšší produktivitu při vykonávání činnosti na pracovištích. V logistice se využívá technologie “Pick by Vision” pro nachystání předmětů ve skladech, která snižuje lidskou chybovost a zvyšuje efektivitu práce. Rozšířená realita s technologií GPS Tracker se dále využívá v areálech velkých podniků při použití chytrých brýlí, kdy zaměstnanci potřebují operovat s volnými rukami například při řízení velkých strojů.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Studenti vypracovávají projekt na cvičeních.
Znalosti z přednášek jsou ověřeny pomocí testu.
Ověření probíhá v elektronickém výukovém systému (lms.vsb.cz).
E-learning
https://lms.vsb.cz/
Další požadavky na studenta
Studenti vypracovávají projekt na cvičeních.
Znalosti z přednášek jsou ověřeny pomocí testu.
Ověření probíhá v elektronickém výukovém systému (lms.vsb.cz).
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
PŘEDNÁŠKY
1. Úvod do virtuální a rozšířené reality (VR, AR) – základní pojmy a historie
2. Hardware pro virtuální realitu – headsety
3. Hardware pro rozšířenou realitu – mobilní zařízení, brýle
4. Software pro virtuální realitu – srovnání nástrojů na tvorbu
5. Software pro rozšířenou realitu – srovnání nástrojů na tvorbu
6. Analýza, návrh a proces tvorby aplikace
7. Návrhové myšlení, etika a doporučené postupy při tvorbě aplikace
8. Scénář, prototypování, testování aplikace
9. Tvorba VR a AR aplikace s využitím 360° kamery
10. 3D modelování VR a AR aplikace
11. Distribuce a marketing VR a AR aplikací
12. Výzvy pro virtuální realitu – vykreslení reality, zdravotní dopady
13. Virtuální realita jako nástroj pro trénink
14. Použití virtuální a rozšířené reality v logistice
CVIČENÍ
1. Praktické seznámení se s aplikacemi rozšířené reality
2. Praktické seznámení se s aplikacemi virtuální reality
3. Tvorba aplikace rozšířené reality – rozdělení do týmů, návrh aplikace
4. Tvorba aplikace rozšířené reality – výběr nástroje pro tvorbu
5. Tvorba aplikace rozšířené reality – zpracování aplikace 1. část
6. Tvorba aplikace rozšířené reality – zpracování aplikace 2. část
7. Tvorba aplikace rozšířené reality – dokončení a testování aplikace
8. Představení a hodnocení výsledků týmových projektů
9. Tvorba aplikace virtuální reality – rozdělení do týmů, návrh aplikace
10. Tvorba aplikace virtuální reality – výběr nástroje pro tvorbu
11. Tvorba aplikace virtuální reality – zpracování aplikace 1. část
12. Tvorba aplikace virtuální reality – zpracování aplikace 2. část
13. Tvorba aplikace virtuální reality – dokončení a testování aplikace
14. Představení a hodnocení výsledků týmových projektů
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky