354-0551/01 – Visual Basic I (VB I)
Garantující katedra | Katedra robotiky | Kredity | 3 |
Garant předmětu | prof. Dr. Ing. Petr Novák | Garant verze předmětu | prof. Dr. Ing. Petr Novák |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2004/2005 | Rok zrušení | 2009/2010 |
Určeno pro fakulty | FS | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Znalost vývojového prostředí, umět vytvořit popsat algoritmus, zevšeobecnit algoritmus, řešit jednoduché algoritmy, umět vytvořit funkci a subrutinu, aplikovat možnosti ladění v průběhu tvorby programu,
Vyučovací metody
Anotace
Cílem tohoto kurzu je seznámit zájemce o programování se základy algoritmizace
úloh, se základy programování v jazyce Visual Basic, v současné době ve verzi
Visual Basic.NET 2008, s vývojovým prostředím tohoto jazyka (IDE), laděním
aplikací. Předmět je svým zaměřením určen začátečníkům. (Pokročilým je určen
předmět VB II.)
Visual Basic.NET - zkráceně VB.NET - je jedním z řady programovacích jazyků
pro Microsoft .NET Framework oficiálně podporovaných společností Microsoft ve
vývojovém prostředí Visual Studio .NET. Hlavní předností VB.NET oproti
ostatním jazykům je jednoduchost a srozumitelnost, což jej činí jedním z
nejvhodnějších jazyků i pro výuku začátečníků. Díky podpoře .NET se z Visual
Basicu současně stal plnohodnotný nástroj pro vývoj profesionálních aplikací.
Programy ve VB.NET běží jako aplikace kompilované do strojového kódu, a to
srovnatelnou rychlostí, jako aplikace v C++.
Povinná literatura:
Visual Basic.NET , Hotová řešení , Grada 2005
Myslíme v jazyku Visual Basic.NET - 1.díl,knihovna programátora,Grada
Řešené úlohy z Visual Basic.NET,(disketa) , Kopp - 03/2002
www.builder.cz
www.zive.cz – sekce programování-Visual Basic
www.vbnet.cz
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Jednoduché programy k procvičovanému tématu.
Finální projekt (rozsáhlejší program)
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1 Metody, události. Předvedení tvorby ukázkové aplikace – digitální
hodiny, použití časovače. Zároveň demonstrace termínu „Události“
a „Vlastnosti“ na objektu Command, Timer, Label, Form. Letmé seznámení s typy
proměnných (podle helpu). Význam a rozdíl deklarací pomocí DIM a STATIC.
Procvičení deklarací, deklarace na úrovni modulu a úrovni procedury.
Viditelnost proměnné a její „život“.
2 Příkazy cyklů a podmínek. If-Then-Else-End If, Do-While/Until, For-
Next, Select –Case.
Logické operace AND, OR, operace s bity. Control Text, jeho vlastnosti.
víceřádkový...
Tvorba sub a funkce
Předávání parametrů odkazem a hodnotou. Návratová hodnota.
Upozornit na možnost proměnného počtu parametrů.
Procvičit definice podprogramů a funkcí, začlenit cykly a podmínky.
Naprogramovat fci faktoriál a pod.
3 Debuger – ladění aplikace . Uživatelsky definovaný typ. Pole
Skladba projektu – více modulů – Form, Bas,. ...
Procvičit použití debugeru na vhodných příkladech. Breakpointy, a
podmíněné BP, krokování programu, výpis obsahu proměnných, jejich
modifikace, ...
4 Návrh menu, dynamické menu , jeho tvorba., InputBox, MsgBox, jejich
ekvivalenty v .NET
Procvičit tvorbu menu, víceúrovňové, potlačení vybraných položek.
Plovoucí menu.
5 Controls. Seznámení s dosud neprobranými standardními controls,
nahrání dalších – MSComm, MSChart, ...
Chyby – Ošetření chyb, konstrukce Try - Catch - End Try
Procvičit použití zbylých standardních controls: Option, ComboBox, ...
6 Základní jmenné prostory .NET
Procvičení
Hledání znaku v řetězci, převod čísla na řetězec a naopak (== směřovat k
potřebným znalostem naprogramování kalkulátoru) Zadání projektu – kalkulátor,
třídění,….
7 Práce s více formuláři, řízení formulářů, sdílení proměnných
Aplikace s více formuláři.
8 Základními typy programových objektů jazyka VB.NET - moduly, struktury
a třídy – úvod do obektového programování
Procvičit tvorbu jednoduché třídy
9 Vlastní metody, události ve třídě.
Procvičit na příkladu.
10 Práce s řetězci
třídy System.String a tříd jmenného prostoru System.Text), původní
funkce (které jsou součástí modulu Microsoft.VisualBasic.String)
11 Rezerva, kreslení
Rezerva, znovu procvičit problémovou látku, dílčí kontrola zadaného
projektu, u bezproblémových požadovat implementaci dalších funkcí/metod
(goniometrické, paměti, závorkování,...)
12 Konzultace k problémům zadaného projektu
13 Práce se soubory – čtení/zápis
Kalkulátor – dokončení.
14 Spolupráce s dalšími aplikacemi, databáze,
Klasifikovaný zápočet.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky