354-0553/01 – Visual Basic II (VB II)
Gurantor department | Department of Robotics | Credits | 3 |
Subject guarantor | prof. Dr. Ing. Petr Novák | Subject version guarantor | prof. Dr. Ing. Petr Novák |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Choice-compulsory |
Year | 1 | Semester | summer |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 2004/2005 | Year of cancellation | 2009/2010 |
Intended for the faculties | FS | Intended for study types | Master |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
Wide knowledge of the development Environment, ability to create, describe and analyse of the complex algorithm, algorithm generalizing, solving of the more complex algorithm, can use libreries, object access.
Teaching methods
Summary
Visual Basic 1.0 revolutionized Windows development by lowering the barrier to
entry and making a broad audience of developers more productive than ever.
Building on this rich history, Visual Basic .NET offers task-oriented
programmers a human readable syntax, an intuitive user interface, and tools
and upgrade wizards that speed the development of Microsoft .NET-connected
applications. Visual Basic .NET takes advantage of the ease of development
espoused by its exceedingly popular predecessors, while adding new
capabilities that enable all manner of programmers, from the beginner to the
experienced corporate developer, to build applications for Windows, the Web,
and mobile devices.
Compulsory literature:
www.microsoft.com
Recommended literature:
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
E-learning
Other requirements
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
1 Objektové programování
Opakování, tvorba vlastních tříd, instancí objektů, vlastností, metod
a událostí.
2 Přetěžování funkcí a operátorů
Ukázka práce s přetěžováním na konkrétním příkladě (zavedení
komplexních čísel)
3 Úvod do vektorové grafiky (GDI+)
Základní možnosti knihovny GDI+, kreslení čar, obrazců, transformace,
barvy.
4 Vektorová grafika – objektový přístup
Tvorba vlastních grafických objektů
5 Úvod do bitmapové grafiky
Práce s bitmapovou grafikou, grafické efekty (rozostření, převod do
stupňů šedi atd.)
6 Bitmapová grafika – detekce hran, rozpoznávání objektů
Příklad na detekci hran, rozpoznání jednotlivých jednoduchých objektů
v obraze.
7 Základy komunikace v počítačové síti (TCP/IP)
Demonstrace základů síťové komunikace (architektura klient – server)
8 Tvorba klient/server aplikací
Tvorba jednoduchého komunikačního programu na bázi klient/server
aplikací.
9 Komunikace prostřednictvím sériového portu (RS232)
Ukázka komunikace prostřednictvím sériového portu počítače.
10 Komunikace mezi aplikacemi
Tvorba dvou vzájemně komunikujících aplikací.
11 Úvod do programování pro MS PocketPC (Windows Mobile)
Demonstrace tvorby, nahrání a spouštění aplikací pro PDA se systémem
Windows Mobile
12 Tvorba vlastních DLL knihoven ve VB
Ukázka tvorby vlastní knihovny funkcí.
13 Úvod do TrueVision3D
Tvorba základní scény a jednoduchých 3D objektů.
14 Rezerva, zápočet
Kontrola projektů, udělení zápočtů.
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.