450-0324/01 – Conceptual Design and Development of Innovative Products (CDD)
Garantující katedra | Katedra kybernetiky a biomedicínského inženýrství | Kredity | 5 |
Garant předmětu | doc. Ing. Jan Žídek, CSc. | Garant verze předmětu | doc. Ing. Jan Žídek, CSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | volitelný odborný |
Ročník | 1 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2007/2008 | Rok zrušení | 2009/2010 |
Určeno pro fakulty | FEI | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je posílení softskills u studentů. Většina aktivit tohoto předmětu
probíhá formou workshopů v týmech, které řeší projekt návrhu konceptu
nového výrobku a jeho propracování do podoby modelu představujícího
prototyp inovačního výrobku. Studenti se v rámci těchto aktivit učí lépe
spolupracovat, komunikovat v týmu a prezentovat výsledky své práce.
Vyučovací metody
Projekt
Anotace
Tento předmět je pojat velmi netradičně protože studenti pracují v týmech
pod metodickým vedením učitele. V tomto týmu řeší zadání, které je blízké
potřebám průmyslu. Jedná se o návrh konceptu nového výrobku a jeho
propracování dopodoby modelu prototypu výrobku. Každý student
v multidisciplinárním týmu zastupuje svou odbornost a je nucen komunikovat
s kolegy studujícími jiný obor. Nejlepší studenti stráví následně tři týdny
v rámci inovačního tábora v zahraničním průmyslovém podniku.
Povinná literatura:
Literatura dle doporučení vyučujícího.
Doporučená literatura:
Žídek,J.: Sylaby přednášek a materiály k workshopům, v elektronické podobě,VŠB-TU Ostrava,2007
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Průběžné hodnocení výstupů z jednotlivých aktivit.
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Životní cyklus výrobku, týmová spolupráce, osobnostní charakteristiky členů
týmů, prezentace vlastních schopností prostřednictvím Europass - CV
• Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) - osobnostní test pro identifikaci
osobnostních typů, sestavení Europass CV pro prezentaci vlastní osoby
2. Firma v tržním prostředí, strategické dokumenty – mise, vize, firemní kultura,
požadavky na jakost, certifikované systémy řízení jakosti
• Sestavení týmů na základě simulace vstupního pohovoru, vzájemné
představení členů týmu, definice strategie, definice vize a mise
3. Specifikace potřeb zákazníka, marketingový průzkum, segmentace trhu, tržní
zacílení, umístění nového výrobku ve vybraném segmentu trhu, marketingový mix
• Sestavení profilu potenciálního zákazníka, definice jeho životního stylu
a jeho potřeb, analýza stávající situace na trhu
4. Inovuj nebo zemři. Co to jsou inovace – definice inovací, jak vznikají. Prostory
pro podporu inovací - vědecké parky a centra, technologické parky a centra,
podnikatelská a inovační centra, podnikatelé inkubátory, centra transferu
technologií. Projektový záměr - jízdní řád inovátorského týmu - jak začít, tržní a
obchodní analýzy, technologie a výroba (inovační činnost), SWOT analýza,
identifikace cílů v čase, marketingová a organizační strategie (jak dosáhnout
stanovených cílů), personální a prostorové zajištění, harmonogram
realizace projektu, finanční analýza, identifikace faktorů úspěchu,
opatření k minimalizaci rizik.
• Exkurze. Podpora inovací v praxi z pohledu Podnikatelského inkubátor
VŠB-TU Ostrava (PI VŠB-TUO) a Regionální centra transferu technologií (RCTT) -
logika řízení PI VŠB-TUO a RCTT (poslání, hodnoty, vize, cíle, strategie, měřítka),
náplň PI VŠB-TUO a RCTT (měkké a tvrdé služby, doprovodné aktivity - soutěž o
nejlepší podnikatelský záměr).
5. Formulace zadání pro inovační výrobek, vymezení cílové skupiny uživatelů,
vymezení funkcí výrobku, sestavení týmu, technika brainstormingu
• Definice funkcí nového výrobku formou brainstormingu s následným
vyhodnocením jednotlivých nápadů do podoby několika konceptů nového výrobku
6. Příprava prezentace konceptu nového výrobku, zásady efektivní prezentace,
nástroje prezentace
• Prezentace konceptu skupině decission makerů, výběr optimálního konceptu
pro další rozpracování
7. Analýza požadavků zákazníků, nástroje pro správu požadavků zákazníků
• Definice požadavků zákazníků v prostředí Requirements Gateway
8. Řízení projektu, nástroje pro řízená týmové práce, MS Projekt, Time
management, role v týmu, zásady spolupráce v týmu, ukázky různých
stylů řízení týmu, zásady efektivní komunikace, strategie komunikace
• Rozdělení rolí v týmu, rozdělení konceptu na dílčí části, definice náplně práce
jednotlivých skupin na dílčích částech, naplánování zdrojů a stanovení milníků,
definování rozhraní
9. Nezažiješ, neuvěříš! Inkubace firmy Weblift s.r.o. v chráněném prostředí
PI (firma vyvíjí webové aplikace a internetové obchody). Inkubace projektu
firmy Trinidon spol. s r.o. v chráněném prostředí PI (projekt se zabývá
vývojem logistického systému).
• Exkurze s výkladem a ukázkami procesů. Centrum pokročilých inovačních
technologií (CPIT) – krátké představení CPIT, Centrum operačních programů (COP)
a projekt IT4Innovations, ukázka činnosti vybraných inovačních týmu a jejich
laboratoří.
10. Návštěva Bang&Olufsen v Kopřivnici: Studenti budou seznámeni s historií,
organizací a odděleními společnosti Bang&Olufsen s.r.o. Připravena bude
rovněž „hands-on“ prezentace výrobků Bang&Olufsen. Důležitou součástí
návštěvy bude exkurze ve výrobní hale
11. Rozpracovávání jednotlivých částí konceptu – rozhraní k uživateli,
mechanický koncept, elektronický koncept, SW koncept.
SW nástroje pro vývoj jednotlivých částí konceptu
• Workshop: rozpracovávání konceptu. Vyhledávání informací, práce
s informačními zdroji, práce s nástroji pro rozpracování konceptu
12. Testování funkčnosti navrženého konceptu. SW a HW prostředky
pro měření a testování.
• Příprava komplexního testu v rámci navrženého konceptu
13. Ekonomické aspekty vývoje, cena práce, výrobní náklady, dokumentace výsledků vývoje konceptu
• Vyhodnocení ekonomických aspektů inovačního výrobku, příprava
prezentace konceptu nového výrobku
14. Ochrana duševního vlastnictví, průmyslový vzor, patent, evropský patent
• Finální prezentace konceptu nového výrobku, diskuse
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky