450-0324/01 – Conceptual Design and Development of Innovative Products (CDD)
Gurantor department | Department of Cybernetics and Biomedical Engineering | Credits | 5 |
Subject guarantor | doc. Ing. Jan Žídek, CSc. | Subject version guarantor | doc. Ing. Jan Žídek, CSc. |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Optional |
Year | 1 | Semester | summer |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 2007/2008 | Year of cancellation | 2009/2010 |
Intended for the faculties | FEI | Intended for study types | Follow-up Master |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
The overall goal with this week is to enhance the student's ability in collaborating
across disciplinary boundaries in an innovative fashion. At the end of this course the students should be able to:
Cooperate in multidisciplinary team activities;
Operate in a conceptual design process;
Demonstrate interpersonal skills during team development;
Propose and justify the value of new innovative technical solutions;
Conduct disciplinary analysis of a real-life industrial problem;
Present disciplinary analysis to stakeholders with different disciplinary background;
Designs disciplinary interface to other disciplinary products;
Teaching methods
Project work
Summary
This course is very untraditional because students are taken out of their
conventional classroom environment with substantial portions of teacher-led
learning to a real dynamic industrial environment with a problem based learning
focus course in a multidisciplinary setting. This course will take place during 3
intensive weeks on the site of an industrial organisation where the first week focus
on getting from an open idea for a new multidisciplinary product to use innovation
to come up with a concept and a prototype. The remaining two weeks will then
take that conceptual idea forward to the stage where the actual production
process can start. This means that different disciplinary analysis must be
conducted and in particular the interfaces between the different disciplines must
be agreed upon and described precisely.
Compulsory literature:
Literatura dle doporučení vyučujícího.
Recommended literature:
Žídek,J.: Sylaby přednášek a materiály k workshopům, v elektronické podobě,VŠB-TU Ostrava,2007
Additional study materials
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
Průběžné hodnocení výstupů z jednotlivých aktivit.
E-learning
Other requirements
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
1. Životní cyklus výrobku, týmová spolupráce, osobnostní charakteristiky členů
týmů, prezentace vlastních schopností prostřednictvím Europass - CV
• Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) - osobnostní test pro identifikaci
osobnostních typů, sestavení Europass CV pro prezentaci vlastní osoby
2. Firma v tržním prostředí, strategické dokumenty – mise, vize, firemní kultura,
požadavky na jakost, certifikované systémy řízení jakosti
• Sestavení týmů na základě simulace vstupního pohovoru, vzájemné
představení členů týmu, definice strategie, definice vize a mise
3. Specifikace potřeb zákazníka, marketingový průzkum, segmentace trhu, tržní
zacílení, umístění nového výrobku ve vybraném segmentu trhu, marketingový mix
• Sestavení profilu potenciálního zákazníka, definice jeho životního stylu
a jeho potřeb, analýza stávající situace na trhu
4. Inovuj nebo zemři. Co to jsou inovace – definice inovací, jak vznikají. Prostory
pro podporu inovací - vědecké parky a centra, technologické parky a centra,
podnikatelská a inovační centra, podnikatelé inkubátory, centra transferu
technologií. Projektový záměr - jízdní řád inovátorského týmu - jak začít, tržní a
obchodní analýzy, technologie a výroba (inovační činnost), SWOT analýza,
identifikace cílů v čase, marketingová a organizační strategie (jak dosáhnout
stanovených cílů), personální a prostorové zajištění, harmonogram
realizace projektu, finanční analýza, identifikace faktorů úspěchu,
opatření k minimalizaci rizik.
• Exkurze. Podpora inovací v praxi z pohledu Podnikatelského inkubátor
VŠB-TU Ostrava (PI VŠB-TUO) a Regionální centra transferu technologií (RCTT) -
logika řízení PI VŠB-TUO a RCTT (poslání, hodnoty, vize, cíle, strategie, měřítka),
náplň PI VŠB-TUO a RCTT (měkké a tvrdé služby, doprovodné aktivity - soutěž o
nejlepší podnikatelský záměr).
5. Formulace zadání pro inovační výrobek, vymezení cílové skupiny uživatelů,
vymezení funkcí výrobku, sestavení týmu, technika brainstormingu
• Definice funkcí nového výrobku formou brainstormingu s následným
vyhodnocením jednotlivých nápadů do podoby několika konceptů nového výrobku
6. Příprava prezentace konceptu nového výrobku, zásady efektivní prezentace,
nástroje prezentace
• Prezentace konceptu skupině decission makerů, výběr optimálního konceptu
pro další rozpracování
7. Analýza požadavků zákazníků, nástroje pro správu požadavků zákazníků
• Definice požadavků zákazníků v prostředí Requirements Gateway
8. Řízení projektu, nástroje pro řízená týmové práce, MS Projekt, Time
management, role v týmu, zásady spolupráce v týmu, ukázky různých
stylů řízení týmu, zásady efektivní komunikace, strategie komunikace
• Rozdělení rolí v týmu, rozdělení konceptu na dílčí části, definice náplně práce
jednotlivých skupin na dílčích částech, naplánování zdrojů a stanovení milníků,
definování rozhraní
9. Nezažiješ, neuvěříš! Inkubace firmy Weblift s.r.o. v chráněném prostředí
PI (firma vyvíjí webové aplikace a internetové obchody). Inkubace projektu
firmy Trinidon spol. s r.o. v chráněném prostředí PI (projekt se zabývá
vývojem logistického systému).
• Exkurze s výkladem a ukázkami procesů. Centrum pokročilých inovačních
technologií (CPIT) – krátké představení CPIT, Centrum operačních programů (COP)
a projekt IT4Innovations, ukázka činnosti vybraných inovačních týmu a jejich
laboratoří.
10. Návštěva Bang&Olufsen v Kopřivnici: Studenti budou seznámeni s historií,
organizací a odděleními společnosti Bang&Olufsen s.r.o. Připravena bude
rovněž „hands-on“ prezentace výrobků Bang&Olufsen. Důležitou součástí
návštěvy bude exkurze ve výrobní hale
11. Rozpracovávání jednotlivých částí konceptu – rozhraní k uživateli,
mechanický koncept, elektronický koncept, SW koncept.
SW nástroje pro vývoj jednotlivých částí konceptu
• Workshop: rozpracovávání konceptu. Vyhledávání informací, práce
s informačními zdroji, práce s nástroji pro rozpracování konceptu
12. Testování funkčnosti navrženého konceptu. SW a HW prostředky
pro měření a testování.
• Příprava komplexního testu v rámci navrženého konceptu
13. Ekonomické aspekty vývoje, cena práce, výrobní náklady, dokumentace výsledků vývoje konceptu
• Vyhodnocení ekonomických aspektů inovačního výrobku, příprava
prezentace konceptu nového výrobku
14. Ochrana duševního vlastnictví, průmyslový vzor, patent, evropský patent
• Finální prezentace konceptu nového výrobku, diskuse
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction