450-2052/01 – Efektivní využití počítačů (EVP)
Garantující katedra | Katedra kybernetiky a biomedicínského inženýrství | Kredity | 4 |
Garant předmětu | Ing. Richard Velička, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Richard Velička, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2014/2015 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | USP, FEI, FS | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Předmět Efektivní využití počítačů si klade za cíl především seznámit studenty s možnostmi řešení úloh z matematiky na osobním počítači pro usnadnění jejich studia vysokoškolské matematiky a fyziky a se správnou formou písemného i prezentačního projevu během studia a pro závěrečnou práci. Po absolvování bude student umět využívat osobní počítač jako pomocníka při plnění zadaných studijních úkolů a psaní např. protokolů, laboratorních prací a práce bakalářské nebo diplomové na velmi dobré úrovní odpovídající požadavkům na tento typ publikací.
Vyučovací metody
Přednášky
Individuální konzultace
Cvičení (v učebně)
Anotace
Předmět Efektivní využití počítačů je určen především pro studenty bakalářského studia. Hlavní náplň předmětu tvoří především oblast matematiky zaměřená na operace s maticemi, vektory, na řešení rovnic, soustav rovnic, na výpočty a tvorbu grafů v reálné i komplexní rovině, vytváření grafů prostorových z matice funkčních hodnot a také řešení derivací a integrálů. Výpočty z oblasti elektrotechniky a fyziky jsou prováděny včetně fyzikálních jednotek. Hlavní důraz se klade na zvládnutí prostředí Mathcad, ve kterém se řeší uvedené úlohy. Podobné úlohy jsou řešeny v prostředí MS Excel a MATLAB. Cílem je ukázat řešení obdobných matematických úloh v uvedených prostředích. Další důležitou oblastí je práce s textem pro správné psaní odborných technických textů s důrazem na vlastnosti a styly odstavců, generování obsahu, správné psaní a používání matematických rovnic, tabulek a grafů v textu. Dále doplnění textu vektorovou grafikou, případně rastrovými obrázky. Pro seznámení se s vlastnostmi vektorové a rastrové grafiky je určena část zabývající se základy grafiky. V tomto bloku je provedeno srovnání vektorové a rastrové grafiky, je definována vhodnost použití těchto forem pro konkrétní použití, jsou zde uváděny vlastnosti tiskáren, scannerů a monitorů, kreslení technických výkresů, elektrotechnických schémat a dalších technických objektů. Jsou ukázány možnosti použití prostředků, které jsou k dispozici ve Windows a MS Office. Na závěr předmětu jsou zařazeno použití prostředku pro prezentaci (Power Point) a programy pro správné vyhledávání informací na Internetu. Mezi ně lze zahrnout některé běžně používané vyhledávací nebo prohlížecí programy.
Povinná literatura:
1. VELIČKA, R., ONDRACZKA, T.: Využití počítačových programů v technické praxi, PROJECT REG. NUMBER: CZ.11.3.119/0.0/0.0/16_022/0001155, Interreg V-A,
VŠB – TU Ostrava 2021, 97 s., dostupné z: http://lms.vsb.cz
2. Maxfield, B.: Engineering with Mathcad, Elsevier, 2006
3. Příklady uvedené v předmětu Efektivní využií počítačů v LMS, dostupné z: http://lms.vsb.cz
Pro studium lze použít jakékoliv další podklady k probíraným programům.
Doporučená literatura:
1. VELIČKA, R., ONDRACZKA, T.: Using Computer Programs in Technical Practice, PROJECT REG. NUMBER: CZ.11.3.119/0.0/0.0/16_022/0001155, Interreg V-A,
VŠB – TU Ostrava 2021, 100 p.
2. VELIČKA, R., PUSTKOVÁ, R.: Základy použití počítačů, CD v rámci projektu ESF: OPRLZ CZ.1.07/2.2.00/15.0113 „Inovace oboru Měřicí a řídicí technika na FEI, VŠB – TU Ostrava“,VŠB – TU Ostrava 2013, 323 s. + animace a programy
3. Pecinovský, J.:Microsoft Office - Podrobná uživatelská příručka,Computer Press, 2013, 496 s.
4. Doňar, B., Zaplatílek, K.:MATLAB pro začátečníky, 1.díl, BEN - Technická literatura, 2. vydání, 2003, 152 s.
5. Maxfield, B.: Engineering with Mathcad, Elsevier, 2006
6. Maxfield, B.: Essential Mathcad, Elsevier, 2009
7. ČSN 01 6910: Úprava písemností zpracovaných textovými editory, Český normalizační institut, 2007
8. Juláková, E.: Jak řešit problémy psaní odborných textů, text v rámci projektu ESF a VŠCHT Praha: Pražské analytické centrum inovací CZ.04.3.07/4.2.01.1/0002, Praha 2007, 56 s.
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Lze průběžně kontrolovat zvládnutí probraného tématu během semestru formou plnění úkolů v rámci Korespondnčních úkolů.
LMS
E-learning
Podklady pro výuku jsou k dispozici v systému LMS (https://lms.vsb.cz).
Další požadavky na studenta
Povinná účast na cvičení 80%.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Přednášky (pořadí témat může být podle potřeby upraveno, některá témata mají rozsah více přednášek):
• ORGANIZAČNÍ ZÁLEŽITOSTI PŘEDMĚTU.
Seznámení s přihlašováním do sítě, důležité adresy, umístění učebních textů, podmínky získání klasifikovaného zápočtu. Podrobné seznámení s obsahem jednotlivých přednášek. Seznámení s provozním řádem počítačových učeben, jako nutné podmínky pro jejich užívání. Ukázky příkladů v prostředí Mathcad. Prostředí standardní řady Mathcad a řady Prime.
• PROGRAMY PRO ZPRACOVÁNÍ MATEMATICKÝCH ÚLOH – MATHCAD.
Možnosti využití těchto typů programů pro řešení standardních problémů technické praxe. Zadávání a editace matematického výrazu, výpočet jednoduchého výrazu, výpočet tabulky hodnot, práce s vektory a maticemi, výpočet a vykreslení grafu funkce jedné proměnné, úprava grafu do požadované podoby, práce s trojrozměrnými grafy, použití symbolického procesoru pro úpravu výrazů, řešení rovnic a soustav rovnic, derivace a integrace výrazu.
• MATEMATICKÝ PROGRAM PRO VĚDECKO-TECHNICKÉ VÝPOČTY – MATLAB. Ukázky možností včetně simulační nástavby Simulink a modulů nástrojů Toolbox. Seznámení s prostředím, principy zadávání a řešení jednoduchých matematických úloh. Způsob editace výpočtů, zadávání proměnných, definice matic, výpočet a vykreslení grafu jedné proměnné.
• TABULKOVÉ PROCESORY – MS EXCEL. Možnosti využití tabulkových procesorů pro řešení standardních problémů technické praxe. Základní prostředí tabulkového procesoru a jeho úpravy, typy dat ukládaných do tabulek a jejich editace, tvorba a editace tabulky, zadávání matematických výrazů a funkcí, absolutní a relativní adresování buněk, definice seznamů a posloupností, vytvoření grafu na základě tabulky (včetně 3D), úprava vzhledu grafu, typy grafů, regresní křivky. Řešení rovnic. Tisk tabulky a grafu.
• OPERAČNÍ SYSTÉM – WINDOWS. Rozdíl mezi znakově a graficky orientovaným operačním systémem. Základy práce v prostředí OS. Nastavení a modifikace prostředí Windows pomocí služeb ze skupiny Ovládací Panely. Základní aplikace Windows (Koš, Tento počítač, Místa v síti, …) a skupiny příslušenství (Mapa znaků, Kalkulačka, Malování (porovnání vlastností verzí), Průzkumník, Poznámkový blok, Wordpad, Systémové nástroje, ), mechanismus výměny dat mezi aplikacemi přes Schránku. Menu START a jeho nastavení. Porovnání prostředí Windows XP a 10 (nebo vyšší).
• PSANÍ ODBORNÝCH TEXTŮ – AUTORSKÝ ZÁKON, VÝBĚR Z NOREM.
Správný zápis citací, použitých literárních zdrojů, odkazy na zdroje informací. Zápis technických formulací, rovnic a výrazů. Použití vhodných fontů pro matematické symboly a pravidla psaní funkcí, konstant, proměnných a jednotek v odborném textu.
• TEXTOVÉ EDITORY V PROSTŘEDÍ WINDOWS – MS WORD. Styl dokumentu (Šablony), formát stránky, styl odstavce. Práce s bloky textu, práce se styly odstavců, import a tvorba grafiky v rámci textového dokumentu, tvorba a modifikace tabulek, psaní rovnic, záhlaví a zápatí, číslování stránek a nadpisů, pomocné prostředky pro kontrolu pravopisu a gramatiky. Práce s oddíly textu, generování obsahu a číslování tabulek, rovnic a obrázků.
• ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY. Rozlišovací schopnost monitoru, souvislosti mezi rozměry grafických objektů zobrazovaných na monitoru a tištěných na tiskárně, přepočty rozměrů a DPI. Vektorová a rastrová grafika, rozdíly mezi vlastnostmi rastrových a vektorových grafických objektů. Vhodnost použití různých grafických editorů pro různé činnosti. Možnosti a obvyklé funkce rastrového a vektorového editoru. Způsob práce v grafickém editoru, některé grafické formáty.
• PREZENTACE V PROSTŘEDÍ MS POWER POINT. Pravidla pro vytváření prezentací. Postup při tvorbě prezentace s využitím možností Power Point. Srovnání vytváření prezentací v Power Point 2003, 2007, 2010 a vyšší.
• INTERNET – PROHLÍŽEČE A VYHLEDÁVAČE INFORMACÍ (VOLITELNĚ). Vyhledávání informací na Internetu (Google,…).Prohlížení internetových stránek (Internet Explorer, Mozilla Firefox, Google Chrome, Opera a Safari)
Počítačová cvičení:
- Seznámení s PC v učebně, přihlašování do sítě, umístění SW, možnosti využití PC a SW, bezpečnostní školení
- Procvičování témat v návaznosti na přednášky. Cvičení probíhá na PC učebně s aktuálním SW.
- Závěrečný test – probíhá na PC učebně na konci semestru
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky