450-2101/01 – Základy práce s klientem v sociálních službách (ZSP)
Garantující katedra | Katedra kybernetiky a biomedicínského inženýrství | Kredity | 3 |
Garant předmětu | Mgr. Iva Kuzníková, Ph.D. | Garant verze předmětu | Mgr. Iva Kuzníková, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 2 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2019/2020 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | FEI | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
- umí vyjmenovat a popsat charakteristiky vybraných cílových skupin klientů,
- rozumí činnostem pracovníka v sociálních službách,
- chápe význam konceptu potřeb zejména u klientů s duševním onemocněním, zdravotním postižením a u seniorů,
- zná role pracovníka v sociálních službách,
- zná základy teorie krize a krizové intervence,
- pozná krizový stav,
- umí aplikovat metodu krizové intervence v základním okruhu odborných témat a získané dovednosti umí používat při práci s klientem,
- umí uplatňovat dovednosti pro efektivní komunikaci s klienty, jejich rodinami a širší vztahovou sítí,
- má základní kompetence pro provázení člověka jeho krizí,
- zná současné přístupy a pojetí volného času,
- zná funkce volného času, principy volného času a jejich rozdíly,
- zná instituce a organizace pro volný čas z hlediska historie i současnosti,
- umí naplánovat a vést volnočasové aktivity s konkrétními edukačními cíli,
- umí aplikovat aktivizační a výchovné techniky při práci s klientem,
- zná druhy sociálních služeb,
- zná povinnosti poskytovatele v souvislosti s registrací sociálních služeb dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách,
- zná standardy kvality sociálních služeb a umí je aplikovat v praxi,
- zná požadavky na kvalifikaci v sociálních službách,
- umí mapovat potřeby klientů sociálních služeb a individuálně plánovat,
- má základní kompetence pro zapojování klienta do rozhodování,
- zná problematiku smlouvy o poskytnutí sociální služby, vztah mezi zákonem o sociálních službách a občanským zákoníkem,
- zná právní úpravu problematiky svéprávnosti, omezení ve svéprávnosti, právní úpravu opatrovnictví, práva a povinnosti opatrovníka,
- zná právní úpravu mlčenlivosti dle zákona o sociálních službách, zákona o ochraně osobních údajů a GDPR,
- má přehled v etických kodexech SP, v základních lidských právech a rozlišuje situace jejich možného ohrožení nebo nedodržení,
- má přehled v oblasti příčin a prevence vzniku závislostí klienta na sociální službě a v oblasti prevence týrání a zneužívání uživatelů sociálních služeb,
- orientuje se v teoriích stresu, psychické pohody a bezpečí,
- získá potřebné dovednosti a kompetence uvědomění si a reflexe působení praxe na jejich psychiku,
- umí aktivně zvládat nároky praxe tak, aby byli schopni dosáhnout psychické pohody a bezpečí.
Vyučovací metody
Přednášky
Individuální konzultace
Cvičení (v učebně)
Anotace
Předmět seznamuje se základy práce s klientem v sociálních službách z hlediska samotného systému sociálních služeb včetně standardů kvality v sociálních službách a klientely sociálních služeb. Vymezuje pozici pracovníka v sociálních službách
a představuje jeho role. Zaměřuje se na postavení práva a etiky v sociálních službách. Dále se věnuje oblasti psychohygieny a zajišťování osobního bezpečí.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
JEFFREY, C., A. 2013, Trauma: A Social Theory: John Wiley & Sons.
ISBN 978-0-745-66135-3.
BEDNÁŘ, M. 2014. Manuál zavádění standardů kvality sociálních služeb do praxe.
2. vyd. Olomouc: Caritas - Vyšší odborná škola sociální Olomouc.
ISBN 978-80-87623-10-7.
BEDRNOVÁ, E. 1999. Duševní hygiena a sebeřízení pro vysokoškoláky a mladé manažery. Praha: Fortuna.
ISBN 80-7168-681-6.
BUŽGOVÁ, R., IVANOVÁ, K. 2007. Prevence týrání, zneužívání a zanedbávání seniorů v rezidenčních zařízeních. In: Prevence úrazů, otrav a násilí. 2 (online). Dostupné z: http://casopis-zsfju.zsf.jcu.cz/prevence-urazu-otrav-a-nasili/clanky/2~2007/113-prevence-tyrani-zneuzivani-a-zanedbavani-senioru-v-rezidencnich-zarizenich. ISSN 1804-7858.
CIMRMANNOVÁ, T. 2013. Krize a význam pomáhajících prvního kontaktu: aplikace
v kontextu rodinného násilí. Praha: Karolinum.
ISBN 978-80-246-2205-7.
DVOŘÁČKOVÁ, D. 2012. Kvalita života seniorů: v domovech pro seniory. Praha: Grada.
ISBN 978-80-247-4138-3
KNOTOVÁ, D. 2011. Pedagogické dimenze volného času. Brno: Paido.
ISBN 978-80-7315-2239.
KOL. AUTORŮ. 2009. Civilizace a nemoc. Praha: Futura.
KRAUS, B. 2008. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál.
ISBN 9788073673833.
MAREŠ, J. 2012. Posttraumatický rozvoj člověka. Grada Publishing.
ISBN 978-80-247-3007-3.
NAVRÁTIL, P. 2001. Teorie a metody sociální práce. Brno: Marek Zeman.
ISBN 80-903070-0-0.
NAVRÁTIL, P. (ED.). 2014. Reflexivní posouzení v sociální práci s rodinami. Brno: Masarykova univerzita.
Občanský zákoník. Obecná část. Komentář. Libovolné nakladatelství.
PÁVKOVÁ, J. 2014. Pedagogika volného času. Univerzita Karlova v Praze: Pedagogická fakulta.
ISBN 978-80-7290-666-6.
SITNÁ, D. 2013. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Vyd. 2. Praha: Portál.
ISBN 9788026204046.
VEBER, J. a kol., 2014. Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2., aktualiz. vyd. Praha: Management Press.
ISBN 978-80-7261-274-1.
VÍŠEK, P., PRŮŠA, L. 2012. Optimalizace sociálních služeb. Praha: Národní centrum sociálních studií.
ISBN 978-80-7416-099-8.
VODÁČKOVÁ, Daniela, 2012. Krizová intervence. 3. vyd. Praha: Portál.
ISBN 978-80-262-0212-7.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
písemná zkouška (70% úspěšnost). 100% účast na cvičeních a přednáškách
E-learning
Další požadavky na studenta
písemná zkouška (70% úspěšnost)
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Níže jsou definovány témata a oblasti, která budou v rámci předmětu probírány. Témata budou procvičována i prakticky v rámci definovaných cvičení a to dle potřeby konkrétní oblasti.
1. Práce s klientem v sociálních službách
- vymezení práce s klientem v sociálních službách; pracovník v sociálních službách a jeho role, cílové skupiny pracovníka v sociálních službách; základy pedagogiky volného času – aktivizační, vzdělávací a výchovné techniky; základy krizové intervence; vyučující: Mgr. Iva Kuzníková Ph.D., Mgr. Šárka Dořičáková, Bc., Mgr. Alexandra Čubová; rozsah 10 hodin
2. Kvalita v sociálních službách a standardy kvality v sociálních službách
- druhy sociálních služeb; povinnosti poskytovatele a standardy kvality sociálních služeb; kvalifikace v sociálních službách; individuální plánování a mapování potřeb klienta; zapojování klienta do rozhodování; vyučující: Mgr. Šárka Dořičáková; rozsah 8 hodin
3. Právo v sociálních službách
- zákon o sociálních službách z pohledu práva; svéprávnost; opatrovnictví; mlčenlivost a ochrana osobních údajů; vyučující: Mgr. Kateřina Cilečková Ph.D.; rozsah 8 hodin
4. Etika v sociálních službách
- etické kodexy; etická dilemata v sociálních službách; základní lidská práva a jejich ochrana v sociální službě; etika výkonu činnosti pracovníka v soc. službách; prevence vzniku závislosti klienta na sociální službě; prevence týrání a zneužívání osob, kterým jsou poskytovány sociální služby; vyučující: Mgr. Monika Bjelončíková; rozsah 8 hodin
5. Psychohygiena a zajišťování osobního bezpečí
- psychická zátěž a stres versus psychická pohoda a bezpečí; kruh pečování a únava ze soucitu; péče o sebe a péče o druhé; techniky zvládání stresu a podpory psychické pohody: sebeuvědomění, všímavost a reflexivita; zdroje psychické pohody a bezpečí a jejich využívání; pravidla šetrné sebeobrany při práci s klientem; práce s klienty potenciálně ohrožujícími psychickou pohodu a bezpečí: techniky práce s agresivními klienty; práce s klienty potenciálně ohrožujícími psychickou pohodu a bezpečí: techniky práce s klienty překračujícími hranice a s manipulativními klienty; vyučující: Mgr. Kateřina Glumbíková, Ph.D.; rozsah 8 hodin
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.