450-4092/01 – První pomoc, etika a psychologie ve zdravotnictví (PPEaPV)
Garantující katedra | Katedra kybernetiky a biomedicínského inženýrství | Kredity | 4 |
Garant předmětu | PhDr. Radka Bužgová, Ph.D. | Garant verze předmětu | PhDr. Radka Bužgová, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný typu B |
Ročník | 2 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2019/2020 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | FEI | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Zvládnutí základních neodkladných výkonů a opatření při náhlém zhoršení zdravotního stavu v důsledku nemoci nebo úrazu. První pomoc při stavech bezprostředního ohrožení života. Orientace v právní a organizační problematice první pomoci. Předmět je koncipován také jako teoreticko-praktický celek. Seznamuje s problematikou obecné psychologie, vývojové psychologie, sociální psychologie a zdravotnické psychologie. Zabývá se rolí psychologických stavů v rámci diagnosticko-terapeutické činnosti, při poskytování psychické pomoci nemocným v průběhu léčby a při vyrovnávání se s chronickými stavy nemoci. Na uvedené základy psychologie navazují etické a právní normy, s významem povinné mlčenlivosti a práv pacientů, se zásadami sdělování pravdy nemocnému a zásadami etického kodexu ve zdravotnictví.
Vyučovací metody
Přednášky
Individuální konzultace
Cvičení (v učebně)
Experimentální práce v laboratoři
Anotace
Zvládnutí základních neodkladných výkonů a opatření při náhlém zhoršení zdravotního stavu v důsledku nemoci nebo úrazu. První pomoc při stavech bezprostředního ohrožení života. Orientace v právní a organizační problematice první pomoci. Předmět je koncipován také jako teoreticko-praktický celek. Seznamuje s problematikou obecné psychologie, vývojové psychologie, sociální psychologie a zdravotnické psychologie. Zabývá se rolí psychologických stavů v rámci diagnosticko-terapeutické činnosti, při poskytování psychické pomoci nemocným v průběhu léčby a při vyrovnávání se s chronickými stavy nemoci. Na uvedené základy psychologie navazují etické a právní normy, s významem povinné mlčenlivosti a práv pacientů, se zásadami sdělování pravdy nemocnému a zásadami etického kodexu ve zdravotnictví.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
1. Drábková, J. Medicína naléhavých a kritických stavů. Brno: 1.vyd. IDV PZ 1989
2. Drábková,J., Malá,H. Vademekum novinek neodkladné péče. Praha: 1.vyd., Grada Publishing, 1999.
ISBN 80-7169-693-5.
3. Zeleníková. Komunikace v ošetřovatelství. Ostrava, 2014.
ISBN 978-80-7464-550-1.
4. Křivohlavý, J. Neverbální komunikace. Řeč pohledů, úsměvů a gest. Praha, 1988.
5. Křivohlavý, J. Rozhovor lékaře s pacientem. IDVPZ, Brno, 1995.
6. De Vito, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2008.
7. POKORNÁ, A. Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství. Brno: NCO NZO, 2006.
ISBN 80-7013-440-2.
8. Nakonečný, M. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 2004.
9. Nakonečný, M. Sociální psychologie. praha, 1999.
10. Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2013.
11. Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha : Portál, 2000.
ISBN 80-71783-08-0.
12.MUNZAROVÁ, M. Zdravotnická etika od A do Z. Praha:Grada-Publishing, 2005.
ISBN 80-247-1024-2.
13. Zacharová, E. Zdravotnická psychologie.. Praha: Grada, 2007.
14. POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010.
ISBN 978-80-247-3271-8.
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
splnění testu na 85 % a vypracování a prezentace zadaného tématu
E-learning
Další požadavky na studenta
Žádné další požadavky nejsou kladeny na studenty
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
První pomoc
1. Obecné zásady první pomoci, tísňové volání, záchranný řetězec
Medicína katastrof
2. Terminologie a typologie katastrof
3. Diagnostická a léčebná péče o zraněné na místě katastrofy a v nemocničním zařízení
4. Chemické a biologické poškození
5. Principy ošetření, speciální vybavení, dekontaminace, prevence šíření nákaz
6. Radiační poškození, riziko radiačních havárií a úniků
7. Válečná chirurgie
8. Typy poranění při hromadných neštěstích a katastrofách
9. Třídění zraněných a metody damage control surgery v ošetření kritických úrazů
Komunikace, psychologie, etika
1.-2. Úvod do obecné psychologie.
3.-4. Úvod do sociální psychologie.
5.-6. Úvod do vývojové psychologie.
7.-8. Úvod do zdravotnické psychologie.
9. Předmět etiky, význam etiky pro zdravotnického pracovníka. Soudobá etika. Zdroje lékařské etiky: Hippokratova přísaha a židovsko-křesťanská tradice (mravní křesťanské desatero).
10. Etické aspekty zdravotnické praxe. Etické povinnosti zdravotnického pracovníka.
11. Vztah mezi právními a etickými normami (právo na informaci, povinnost mlčenlivosti).
12. Práva pacientů.
13. Etické aspekty komunikace.
14. Verbální komunikace. Paralingvistika, Komunikační bariéry.
15. Pravidla efektivní komunikace, Neverbální komunikace.
16. Empatie. Aktivní naslouchání. Devalvace a evalvace v komunikaci.
17. Komunikace v multidisciplinárním týmu, Telefonická a elektronická komunikace.
18. Komunikace s rodinou nemocného - podávání informací, právní aspekty, povinná mlčenlivost.
19. Komunikace s dětmi. Komunikace se seniory. Komunikace s pacienty s demencí.
20. Komunikace s agresivním pacientem. Komunikace s pacienty se zrakovým postižením. Komunikace s pacienty se sluchovým postižením.
Cvičení
1. Modelová situace celkového vyšetření postiženého.
2. Modelová situace nácviku organizace na místě nehody + aktivace záchranného řetězce
3. Modelová situace s aplikací obvazových technik pomocí obvazového materiálu dostupného z lékárničky + improvizace.
4. Modelová situace Ošetření masivního zevního krvácení.
5. Modelové situace pro použití dlahových obvazů
6. Modelové situace pro použití technik k transportu raněných.
7. Modelové situace k polohování postižených - základní polohy .
8. Modelové situace k nácviku kardiopulmonální resuscitace dospělých.
9. Modelové situace k nácviku kardiopulmonální resuscitace dětí.
10. Modelová situace k použití AED.
11. Modelová situace nácviku technik udušení.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.