455-0105/01 – Multimedia ve vzdělávání - uživatelské rozhraní (MVV)
Garantující katedra | Katedra měřicí a řídicí techniky | Kredity | 4 |
Garant předmětu | Ing. Jan Švígler, CSc. | Garant verze předmětu | Ing. Jan Švígler, CSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2002/2003 | Rok zrušení | 2002/2003 |
Určeno pro fakulty | FEI | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Uvést účastníky kursu do problematiky multimediální produkce v oblasti vzdělávání, s rozhraním člověk - stroj pro prezentace školení zaměřené na průmysl a speciálně na měření a regulaci.
Studenti budou rozumět návrhu multimediálního výukového programu, vytvořeného podle cílové skupiny, tématu školení. Pozornost bude zaměřena na mechanismy pro rozvíjení intelektu pomocí výpočetní techniky. Absolventi budou rozumět nezávislé tvorbě, technickým pracem a archivování multimediálních vzdělávacích programů, založených na textu, obrázcích, zvuku a video záznamu. Cílová skupina je: pracovníci v elektronice, měření a regulace v průmyslu. Úroveň výuky je: střední a vysoké školy, technologické instituty a univerzity.
Absolventi získají teoretické a praktické zkušenosti s archivací na CD a DVD, zpracují vlastní prezentační projekt, získají praxi se systémem ADOBE PREMIERE.
Vyučovací metody
Anotace
Uvést účastníky kursu do problematiky multimediální produkce v oblasti vzdělávání, s rozhraním člověk - stroj pro prezentace školení zaměřené na průmysl a speciálně na měření a regulaci. Studenti budou rozumět návrhu multimediálního výukového programu, vytvořeného podle cílové skupiny, tématu školení. Pozornost bude zaměřena na mechanismy pro rozvíjení intelektu pomocí výpočetní techniky. Absolventi budou rozumět nezávislé tvorbě, technickým pracem a archivování multimediálních vzdělávacích programů, založených na textu, obrázcích, zvuku a video záznamu. Cílová skupina je: pracovníci v elektronice, měření a regulace v průmyslu. Úroveň výuky je: střední a vysoké školy, technologické instituty a univerzity.
Ve věku informační revoluce je důležitá znalost cílových skupin, na které je zaměřena výuka, školení, trénink apod. Rychlé změny nastávají v jejich rozsahu a vlastnostech. Mění se jejich podstata a vnitřní cíle. Moderní multimediální způsoby školení a výuky musí s těmito skupinami počítat, a přizpůsobit jim obsah podkladových materiálů. Tradiční úkoly komunikace člověk-stroj včetně analýzy a použitelnosti metod operačního výzkumu nejsou zvláště nápomocny v tomto úsilí. Kurs pokrývá technické a lidské činitele a výcvik v používání funkčního vybavení pro návrh vhodného rozhraní pro účely automatizované výuky, školení. Pro testování znalostí je třeba navrhnout automatizovaný test. Podrobně seznamuje s technologií produkce dynamických prezentací s použitím textu, zvuku a video záznamů. Jako semestrální projekt mohou účastnici vytvořit vlastní program na ostrých pracovištích v laboratoři. Internetové aplikace jsou také vysvětleny. Minimální kvalifikace pro studium předmětu je znalost práce s PC. Student je klasifikován na základě eseje, semestrálního projektu (školský projekt) a závěrečného testu.
Povinná literatura:
Educational Research by L.R. Gay and Peter Airasian. Sixth edition. New Jersey: Prentice Hall, 2000
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Průběžná kontrola studia:
Esej až 7. týden
Školský projekt až 14. Týden
Obsah a forma zadané práce:
Esej: Technický text, vytvořený na základě minimálně tří zdrojů (dva z nich musí být cizího původu a jazyka) téma dle studentova výběru musí být schváleno lektorem. Provedení je zadáno na začátku semestru.
Školský projekt: Vytvoření multimediálního CD s vzdělávacím nebo informačním účelem. Dokumentace musí obsahovat scénář a výrobní kalkulaci v rozsahu semestrálního projektu. Obhájení má úspěch, když student představí jeho vlastní školský projekt, samostatně vysvětlí jednotlivé část projektu, předvede projekt a komentuje, jak úkol byl splněn ve vztahu k zadání.
Podmínky udělení zápočtu:
Požadavky pro zápočet: min. 26 bodů, max. 49 bodů
Esej 0 - 9 bodů
Semestrální projekt (školský projekt) 0 - 40 bodů
mezisoučet max. 49 bodů
Požadavek za udělení předmětu je min. 51 bodů, včetně závěrečného testu.
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Přednášky:
Úvod do vzdělávání pomocí multimediální technologie. Fáze a stupně přípravy.
Aktivitní teorie a rozhraní člověk - stroj. Texty, obrázky a zvuky v přehledu.
Získávání podkladů. Elektronické zdroje podkladů.
Organizace učení a cílová skupina.
Úvod do streaming media. Práce s kamerou. Práce s mikrofony.
Digitální zpracování záznamů. Střih, efekty. Podtitulky.
Programování zařízení pro multimediální prezentaci.
Rozhraní člověk - stroj v průmyslových aplikacích.
Zpracování pro prezentaci na Internetu. Satelitní technologie vzdělávání.
Návrh výukového programu.
Specifikace cílové skupiny, vliv prostředí na učení. Osobní přístup.
Cíl vzdělávacího procesu.
Elektronické testování znalostí.
Závěrečný test z teorie.
Cvičení:
Principy práce s počítači a Internetem a satelity. Nabídka témat pro semestrální práce.
Předvedení esejů a semestrálních - školských projektů.
Počítačové laboratoře:
Práce na školském projektu. Cvičení ve sběru foto a video záznamů.
Práce na školském projektu. Cvičení v záznamu zvuku.
Cvičení s digitalizací obrazu.
Cvičení s digitalizací zvuku.
Práce s MIDI. Kontrola esejů.
Práce na školském projektu. Tvorba menu a podtitulků.
Práce na školském projektu. Autoring CD, VCD a DVD.
Práce na školském projektu nebo exkurze. Prezentace vzdělávacího multimedia.
Prezentace automatického testování znalostí.
Prezentace satelitních vzdělávacích kanálů.
Prezentace rozšířených možností Internetu.
Prezentace školských projektů, tisky.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.