456-0105/01 – Principles of Computer Graphics (ZPG)
Gurantor department | Department of Computer Science | Credits | 8 |
Subject guarantor | Dr.RNDr. Arnošt Šarman | Subject version guarantor | Dr.RNDr. Arnošt Šarman |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Compulsory |
Year | 3 | Semester | winter |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 1998/1999 | Year of cancellation | 2002/2003 |
Intended for the faculties | FEI | Intended for study types | Master |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
The aim of the course is to acquaint students with the basics of computer graphics on PCs.
Teaching methods
Lectures
Tutorials
Project work
Summary
Introduction Computer Graphics. Pseudographics, Semigraphics. Outskirts Computer Graphics.
Input/Output (peripheries). Raster and vectors graphic. Computer Graphics - PC. Graphic programming
and the Turbo Pascal or C language. Mathematics in Computer Graphics. Equation objects - point, line, curve.
Transformations objects. Move, rotation, windows and viewports, clipping. Screen in Computer Graphics.
Geometric tools for tree-dimensional algorithms. Interpolation. Newton, Hermit interpolation. Ferguson curve.
Arc-Interpolation. Spline function. Spline curve. Bezier curve. Stretch in Computer Graphics. Linear, bikubic area.
Coons bilinear area. Object in 3D. Hide-line elimination. Shade. Lighting. Animate. Fraction Geometry.
Applicable software for Computer Graphics (IBM-PC).
Compulsory literature:
Sylaby přednášek.
Recommended literature:
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
E-learning
Other requirements
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
Přednášky:
Úvod. Úloha počítačové grafiky, pseudografika, semigrafika. Technické prostředky počítačové grafiky. Vstupní a výstupní periferie. Rastrová a vektorová grafika.
Matematika v počítačové grafice. Homogenní souřadnice. Rovnice lineárních objektů - bod, přímka, úsečka, křivka, rovina, plocha. Transformace objektů - posun, rotace. Zobrazení - kosoúhlé promítání, axonometrie, perspektiva.
Křivky a plochy v počítačové grafice. Parametrické vyjádření křivek a ploch. Interpolační křivky. Prostorové křivky. Newtonův interpolační polynom. Hermitova interpolace. Fergusonovy křivky. Interpolace po obloucích.
Spline funkce. Spline křivky. Bezierovy křivky.
Plochy v počítačové grafice. Lineární, bikubická plocha. Coonsova bilineární plocha.
Barvy a barevné systémy v počítačové grafice. RGB, CMY, CMYK.
Odstraňování neviditelných hran a ploch. Stínování těles. Osvětlení scény.
Realistické zobrazení scény. (Rendering). Textury.
Základy počítačové animace. Konveční animace. Kreslení obrázků.
Fraktály v počítačové grafice.
Grafický systém Autocad. Kresba, editace, bloky, hladiny, kóty. 3D. Modelování, rendering.
Microstation PC. Intergraph. GIS.
Aplikační programové vybavení pro grafiku. Grafika pro VTV. Manažérská grafika.
Grafické editory. Grafické systémy (profesní).
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.