456-0105/01 – Základy počítačové grafiky (ZPG)
Garantující katedra | Katedra informatiky | Kredity | 8 |
Garant předmětu | Dr.RNDr. Arnošt Šarman | Garant verze předmětu | Dr.RNDr. Arnošt Šarman |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 1998/1999 | Rok zrušení | 2002/2003 |
Určeno pro fakulty | FEI | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základy počítačové grafiky na počítačích PC.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Projekt
Anotace
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základy počítačové grafiky na počítačích PC.
Posluchači jsou seznámeni
s možnostmi počítače - vstupní a výstupní periferie, jejich možnosti a vlastnosti;
aplikačním a softwarovým vybavením;
matematickým vyjádřením jednotlivých grafických entit, jejich editaci a transformaci. Jde o křivky a plochy v počítačové grafice a operace s těmito prvky.
Dále světlo a barevné systémy v PG;
problémy viditelnosti;
základy počítačové animace;
fraktální grafikou;
grafické systémy (Autocad R14);
grafické editory.
Povinná literatura:
Sylaby přednášek.
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Přednášky:
Úvod. Úloha počítačové grafiky, pseudografika, semigrafika. Technické prostředky počítačové grafiky. Vstupní a výstupní periferie. Rastrová a vektorová grafika.
Matematika v počítačové grafice. Homogenní souřadnice. Rovnice lineárních objektů - bod, přímka, úsečka, křivka, rovina, plocha. Transformace objektů - posun, rotace. Zobrazení - kosoúhlé promítání, axonometrie, perspektiva.
Křivky a plochy v počítačové grafice. Parametrické vyjádření křivek a ploch. Interpolační křivky. Prostorové křivky. Newtonův interpolační polynom. Hermitova interpolace. Fergusonovy křivky. Interpolace po obloucích.
Spline funkce. Spline křivky. Bezierovy křivky.
Plochy v počítačové grafice. Lineární, bikubická plocha. Coonsova bilineární plocha.
Barvy a barevné systémy v počítačové grafice. RGB, CMY, CMYK.
Odstraňování neviditelných hran a ploch. Stínování těles. Osvětlení scény.
Realistické zobrazení scény. (Rendering). Textury.
Základy počítačové animace. Konveční animace. Kreslení obrázků.
Fraktály v počítačové grafice.
Grafický systém Autocad. Kresba, editace, bloky, hladiny, kóty. 3D. Modelování, rendering.
Microstation PC. Intergraph. GIS.
Aplikační programové vybavení pro grafiku. Grafika pro VTV. Manažérská grafika.
Grafické editory. Grafické systémy (profesní).
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.