456-0517/02 – Úvod do softwarového inženýrství (SWI)
Garantující katedra | Katedra informatiky | Kredity | 5 |
Garant předmětu | prof. Ing. Ivo Vondrák, CSc. | Garant verze předmětu | prof. Ing. Ivo Vondrák, CSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | volitelný odborný |
Ročník | 2 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2009/2010 | Rok zrušení | 2009/2010 |
Určeno pro fakulty | FEI | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je uvést studenty do disciplíny zabývající se problematikou vývoje rozsáhlých softwarových systémů.
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Projekt
Anotace
Tento předmět je úvodem do problematiky tvorby software z hlediska inženýrských metod. Objektově orientovaný přístup a jazyk UML je použit jako základ prezentovaných metod.
Povinná literatura:
Vondrák, I.: Software Engineering, VŠB-TU Ostrava, 2002
Vondrák,I.: Úvod do softwarového inženýrství, VŠB - TU Ostrava, 2002
Rumbaugh, James et al. Object-Oriented Modeling and Design, Prentice Hall Inc.
1991
Jacobson, I., Christerson, M., Jonsson, P., Overgaard, G.: Object Oriented Software Engineering, A Use Case Driven Approach, Addison-Wesley, 1994
Schmuller, J.: Teaching Yourself UML in 24 Hours, Sams, 1999
Booch, G., Jacobson, I., Rumbaugh, J.: The Unified Modeling Language User Guide, Addison Wesley Longman, Inc., 1999
Doporučená literatura:
Vondrák, I.: Software Engineering, VŠB-TU Ostrava, 2002
Vondrák,I.: Úvod do softwarového inženýrství, VŠB - TU Ostrava, 2002
Rumbaugh, James et al. Object-Oriented Modeling and Design, Prentice Hall Inc.
1991
Jacobson, I., Christerson, M., Jonsson, P., Overgaard, G.: Object Oriented Software Engineering, A Use Case Driven Approach, Addison-Wesley, 1994
Schmuller, J.: Teaching Yourself UML in 24 Hours, Sams, 1999
Booch, G., Jacobson, I., Rumbaugh, J.: The Unified Modeling Language User Guide, Addison Wesley Longman, Inc., 1999
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Podmínky udělení zápočtu:
K udělení zápočtu je nutné získat minimálně 20 bodů ze 40 možných.
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Přednášky:
Úvod do problematiky softwarového inženýrství.
Softwarový proces.
Cykly, fáze a iterace procesu RUP.
Byznys modelování.
Specifikace požadavků.
Definice pojmu objekt, vztahy mezi objekty a jejich interakce.
Analýza softwarového systému.
Návrh softwarového systému.
Návrhové vzory a jejich použití.
Implementace a realizace softwarového díla.
Mapování elementů logického modelu na komponenty.
Zdrojové, binární a spustitelné komponenty.
Testování.
Nasazení softwarového systému.
Cvičení:
Cvičení jsou zaměřena na prověření znalostí z oblasti specifikace softwaru pomocí jazyka UML.
Sestavení aktivitního diagramu byznys procesu
Návrh cénářů užití
Vytvoření sekvenčních diagramů k jednotlivým scénářům
Návrh třídního diagramu pro analýzu systému
Popis dynamiky objektu
Diagramy komponent a nasazení
Závěrečné hodnocení
Projekty:
Náplní projektů je zvladnutí problematiky byznys modelování, specifikace požadavků a analýzy softwarového díla.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky