456-0518/02 – Uživatelská rozhraní (URO)
Garantující katedra | Katedra informatiky | Kredity | 4 |
Garant předmětu | doc. Dr. Ing. Eduard Sojka | Garant verze předmětu | doc. Dr. Ing. Eduard Sojka |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | volitelný odborný |
Ročník | 2 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2007/2008 | Rok zrušení | 2009/2010 |
Určeno pro fakulty | FEI | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Předmět posluchače seznamuje s problematikou návrhu uživatelského rozhraní softwarových produktů.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Projekt
Anotace
Jsou probírány metody návrhu rozhraní mezi softwarovým systémem a uživatelem. Posluchači se seznámí s různými hledisky, která návrh ovlivňují, s různými metodami, které k návrhu vedou, a také s různými metodami vyhodnocení kvality návrhu. Dále se posluchači naučí navržené rozhraní implementovat. Získají přehled o používaných nástrojích a knihovnách.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Vypracovaní souboru úloh zadaných na cvičení. Vypracování projektu.
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Přednášky:
Design uživatelského rozhraní. Historický přehled. Způsoby komunikace v uživatelských rozhraních. Kognitivní faktory při designu uživatelských rozhraní (principy vizuálního vnímání, vlastnosti lidské paměti, principy chování uživatele).
Základní metody návrhu uživatelského rozhraní. Metody založené na analýze úkolů. Metody založené na kooperaci s uživatelem. Vytváření prototypů. Techniky ověřování návrhu rozhraní.
Grafický návrh uživatelského rozhraní. Vizuální konzistence. Rozvržení obrazovky a mřížky. Vazby mezi prvky na obrazovce. Navigační narážky. Hospodárnost komunikace. Čitelnost a srozumitelnost. Použití obrázků a ikon. Vizualizace informace. Vizuální proměnné. Metafory. Přímá manipulace s objekty.
Praktické rady pro návrh rozhraní (devět pravidel jak navrhnout rozhraní). Použití heuristik k ověření použitelnosti rozhraní.
Návrh uživatelských rozhraní s okny (prohloubení). Základní prvky rozhraní. "Labels, buttons, listboxes, menus, dialogs, text, canvases". Organizace oken. Příklady návrhu rozhraní s okny. Online dokumentace a help systémy.
Specifické problémy návrhu Web stránek (šířka versus hloubka, navigace versus obsah, přístup prodávajícího versus kupujícího). Pokyny k designu Web stránek.
Technologie realizace uživatelského rozhraní.
Projekty:
Realizace uživatelského rozhraní.
Počítačové laboratoře:
Seznámení s programovacím jazykem TCL/TK
Tvorba uživatelského rozhranní v TCL/TK
Visuální nástroje pro tvorbu TCL/TK
Programování GUI v C++ pomocí knihovny Qt
Tvorba uživatelského rozhranní v C++ pomocí knihovny Qt
Programování GUI v jazyce Java
Tvorba uživatelského rozhranní v Javě
Tvorba uživatelského rozhranní v JavaAppletech
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky