456-0518/02 – User Interfaces (URO)
Gurantor department | Department of Computer Science | Credits | 4 |
Subject guarantor | doc. Dr. Ing. Eduard Sojka | Subject version guarantor | doc. Dr. Ing. Eduard Sojka |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Optional |
Year | 2 | Semester | summer |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 2007/2008 | Year of cancellation | 2009/2010 |
Intended for the faculties | FEI | Intended for study types | Bachelor |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
The subject acquaints the students with the problems of designing the user interface of software products.
Teaching methods
Lectures
Tutorials
Project work
Summary
The techniques of user interface design are discussed. The students will acquaint themselves with various aspects that influence the design, with various methods that lead to the inteface design and with various methods o evaluating the quality of the design. Furthermore, the students will be able to implement the interface. They will gain the overview about the tools and libraries used in the area.
Compulsory literature:
Recommended literature:
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
Vypracovaní souboru úloh zadaných na cvičení. Vypracování projektu.
E-learning
Other requirements
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
Přednášky:
Design uživatelského rozhraní. Historický přehled. Způsoby komunikace v uživatelských rozhraních. Kognitivní faktory při designu uživatelských rozhraní (principy vizuálního vnímání, vlastnosti lidské paměti, principy chování uživatele).
Základní metody návrhu uživatelského rozhraní. Metody založené na analýze úkolů. Metody založené na kooperaci s uživatelem. Vytváření prototypů. Techniky ověřování návrhu rozhraní.
Grafický návrh uživatelského rozhraní. Vizuální konzistence. Rozvržení obrazovky a mřížky. Vazby mezi prvky na obrazovce. Navigační narážky. Hospodárnost komunikace. Čitelnost a srozumitelnost. Použití obrázků a ikon. Vizualizace informace. Vizuální proměnné. Metafory. Přímá manipulace s objekty.
Praktické rady pro návrh rozhraní (devět pravidel jak navrhnout rozhraní). Použití heuristik k ověření použitelnosti rozhraní.
Návrh uživatelských rozhraní s okny (prohloubení). Základní prvky rozhraní. "Labels, buttons, listboxes, menus, dialogs, text, canvases". Organizace oken. Příklady návrhu rozhraní s okny. Online dokumentace a help systémy.
Specifické problémy návrhu Web stránek (šířka versus hloubka, navigace versus obsah, přístup prodávajícího versus kupujícího). Pokyny k designu Web stránek.
Technologie realizace uživatelského rozhraní.
Projekty:
Realizace uživatelského rozhraní.
Počítačové laboratoře:
Seznámení s programovacím jazykem TCL/TK
Tvorba uživatelského rozhranní v TCL/TK
Visuální nástroje pro tvorbu TCL/TK
Programování GUI v C++ pomocí knihovny Qt
Tvorba uživatelského rozhranní v C++ pomocí knihovny Qt
Programování GUI v jazyce Java
Tvorba uživatelského rozhranní v Javě
Tvorba uživatelského rozhranní v JavaAppletech
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction