456-0522/03 – Úvod do programování (Java) (UPR)
Garantující katedra | Katedra informatiky | Kredity | 6 |
Garant předmětu | prof. Ing. Michal Krátký, Ph.D. | Garant verze předmětu | prof. Ing. Michal Krátký, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 2 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2003/2004 | Rok zrušení | 2007/2008 |
Určeno pro fakulty | FEI | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je seznámit studenty s obecnými principy objektově orientovaných programovacích jazyků které budou prezentovány na programovacím jazyku Java. Předmět je orientován prakticky, studenti budou zdokonalovat své znalosti programovacího jazyka implementací jednoduchých algoritmů.
Vyučovací metody
Anotace
Student bude seznámen se základy objektově orientovaných programovacích jazyků, které budou prezentovány na programovacím jazyku Java. Student se detailně seznámí se základy tohoto jazyka, cílem předmětu není studium dostupných knihoven. Jelikož je předmět orientován prakticky, největší počet bodů je soustředěn do programovacích testů, které se konají na cvičeních v průběhu semestru. Na přednáškách jsou prezentovány základy jazyka a jednoduché algoritmy, které jsou pak procvičovány na cvičeních. Absolvováním předmětu se student naučí navrhnout a odladit jednoduché programy.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Přednášky:
Úvodní přednáška. Pojem algoritmu, zápis algoritmu v programovacím jazyku.
Úvod do programovacích jazyků. Úvod do programovacího jazyka Java, Java jako
technologie, virtuální stroj.
Jazyk Java. Konstanty, proměnné, výrazy, přiřazení. Základní datové typy a
operace nad nimi. Řídící struktury - konstrukce jazyka. Komentáře.
Modelování reálného světa pomocí objektů: architektura objektu, stav objektu,
zprávy mezi objekty.
Typ, třída a její instance: odpovídající syntaktické struktury, definice
rozhraní a tříd.
Objekt "Object", definice třídy Object, kopírování objektů. Práce s řetězci,
třída String a StringBuffer.
Struktura programu: logické a fyzické strukturování programu. API Java
platformy.
Abstraktní datové typy, třída jako abstraktní datový typ. Pole. Kolekce
objektů (Collection, Dictionary, Enumeration, Iterator).
Rekurze. Rekurzívní a nerekurzívní definice a algoritmy. Rekurzívní funkce.
Složitost. Dominantní operace, O(f) notace. Dopad na efektivitu programů.
Přehled třídících metod, využití třídění. Vyhledávání.
Mechanismus výjimek, specifikace kritického kódu, hierarchie výjimek a její
rozšiřování.
Znakové a datové proudy. Základní typy a třídy pro vstup a výstup. Serializace
a externalizace objektů.
Tvorba uživatelského rozhraní v jazyku Java. Programování síťových aplikací.
Cvičení:
Cvičení probíhají formou počítačových laboratoří pod vedením cvičícího.
Projekty:
Cílem dvou projektů je ověřit praktické znalosti studentů z programovacího
jazyka Java.
Počítačové laboratoře:
V počítačových laboratořích pracují studenti pod vedením cvičícího na
konkrétní implementaci příkladů v jazyce Java. Výuka ve cvičeních odpovídá
kapitolám probíraným na přednáškách. V každém cvičení se předpokládá
implementace jednoho až dvou jednoduchých příkladů.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.