456-0529/02 – Základy počítačové grafiky (ZPG)
Garantující katedra | Katedra informatiky | Kredity | 6 |
Garant předmětu | Dr.RNDr. Arnošt Šarman | Garant verze předmětu | Ing. Martin Němec, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | volitelný odborný |
Ročník | 3 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2007/2008 | Rok zrušení | 2009/2010 |
Určeno pro fakulty | FEI | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základy počítačové grafiky na počítačích PC.
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Individuální konzultace
Cvičení (v učebně)
Projekt
Anotace
Studenti se seznámí se základními pojmy používanými v grafických aplikacích. Po absolvování předmětu by měli být schopni porozumět možnostem, které nabízejí programy
pro tvorbu prezentační grafiky (formáty dat, barvy, efekty,
transformace) a umět je efektivně využívat.
Povinná literatura:
A.Šarman: Sylaby přednášek Základy počítačové grafiky
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Přednášky, praktické příklady, finální projekt.
Finální projekt: vytvořit 2D nebo 3D program.
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Přednášky:
Úvod. Úloha počítačové grafiky, pseudografika, semigrafika. Technické prostředky počítačové grafiky. Vstupní a výstupní periferie. Rastrová a vektorová grafika.
Matematika v počítačové grafice. Homogenní souřadnice. Rovnice lineárních objektů - bod, přímka, úsečka, křivka, rovina, plocha. Transformace objektů - posun, rotace. Zobrazení - kosoúhlé promítání, axonometrie, perspektiva.
Křivky a plochy v počítačové grafice. Parametrické vyjádření křivek a ploch. Interpolační křivky. Prostorové křivky. Newtonův interpolační polynom. Hermitova interpolace. Fergusonovy křivky. Interpolace po obloucích. Spline funkce. Spline křivky. Bezierovy křivky.
Plochy v počítačové grafice. Lineární, bikubická plocha. Coonsova bilineární plocha.
Barvy a barevné systémy v počítačové grafice. RGB, CMY, CMYK.
Odstraňování neviditelných hran a ploch. Stínování těles. Osvětlení scény.
Realistické zobrazení scény. (Rendering). Textury.
Základy počítačové animace. Konveční animace. Kreslení obrázků.
Fraktály v počítačové grafice.
Projekty:
Dva projekty, první ve 2D. Druhý projekt ve 3D.
Počítačové laboratoře:
Úlohy zaměřené na počítačovou grafiku.
Základní algoritmy
Transformace
Křivky
Plochy
Osvětlení a stínování
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky