456-0550/01 – Základy programování (ZP)
Garantující katedra | Katedra informatiky | Kredity | 6 |
Garant předmětu | doc. Mgr. Jiří Dvorský, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. Mgr. Jiří Dvorský, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2009/2010 | Rok zrušení | 2009/2010 |
Určeno pro fakulty | FEI | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je poskytnout studentům základy a podporu pro další předměty zaměřené přímo na algoritmy a programovací jazyky. Po absolvování tohoto předmětu budou studenti schopni:
pracovat a využívat integrované vývojové prostředí pro jazyk C++,
vytvářet dokumentaci nejen ke zdrojovým kódům,
pracovat v univerzitní školní síti,
se seznamovat s nástroji a přístupy z různých oblastí IT souvisejících s nápní tohoto předmětu. Získají tak obecný přehled důležitý pro následující studium.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Předmět Základy programování je předmět, který svou náplní pokrývá oblasti základních znalostí studentů bakalářského studia, a to ve vztahu především k programátorsky cíleným předmětům. Studenti během tohoto předmětu získají potřebné znalosti pro efektivní vyvíjení aplikací ve vývojovém prostředí, vytváření a zpracování související elektronické dokumentace a celou řadu přehledových znalostí z oboru informačních technologií. Přednášky jsou obecně koncipovány jako kombinace výkladu a "živých" ukázek jednotlivých témat (pokud je to pro dané téma vhodné a realizovatelné). Rovněž se počítá s interakcí (dotazy, připomínky) jednotlivých posluchačů již na samotné přednášce
Povinná literatura:
Přednášky a prezentace předmětu Základy programování
Přednášky a další materiály předmětu Algoritmy I.
Odkazy na aktuální a relevantní zdroje prezentované na WWW stránkách předmětu.
Doporučená literatura:
Dokumentační systém IDOC (idoc.vsb.cz)
MSDN: http://msdn.microsoft.com/cs-cz/library/default.aspx
MSDN Connection: http://www.microsoft.com/cze/msdn/
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Odevzdání a absolvování všech dílčích úkolů (za daných podmínek v počtu bodů) a vykonání závěrečného zápočtového testu.
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Náplň přednášek
Služby školní sítě – seznámení se službami sítě univerzity, vysvětlení možností a pravidel pro používání těchto služeb.
Programování a programovací jazyky – přehled typů programovacích jazyků a jejich charakteristiky, porovnání a představení.
Vývojové prostředí obecně – charakteristika vývojových prostředí pro programovací jazyky, úvod do používání VS 2008.
Visual Studio – detailnější pohled na možnosti, které nabízí VS 2008. Debugování, Zkratkové klávesy, testy, atd.
Operační systémy a počítačové sítě – pojmy, technologie a přístupy používané v uvedených oblastech, a to především v návaznosti na používání počítačů při výuce. Zaměření na práci v systému Linux.
Internet, WWW – seznámení s prostředím, možnostmi a službami Internetu. Vysvětlení problematiky tvorby WWW stránek a vztahu ke grafickému zpracování obrazu. Zaměření na HTML, CSS a XML technologie.
Programování a dokumentace – pravidla pro psaní kódů, komentování a dokumentace. Nástroje pro tvorbu dokumentací.
Základy práce v systému MATLAB, práce s matematickými strukturami, vizualizace 2D a 3D.
Vývoj software – popis průběhu vývoje software jako celku, a to včetně specifikace a komunikace se zadavatelem. Pravidla a základní znalosti programátora.
Týmová práce při vývoji software – koncepce týmové programátorské práce. Nástroje podporující týmovou práci při programování (Team System, SVN) .
Typografie a elektronické publikování – charakteristika pojmů a pravidel pro typografii elektronických dokumentů, úvod do problematiky elektronického publikování prostřednictvím různých nástrojů se zaměřením na systém Latex.
Počítačová grafika – přehled pojmů a přístupů v počítačové grafice a její praktické použití.
Náplň počítačových cvičení
Jednotlivá cvičení budou svou náplní odpovídat přednáškám, a to u témat, která sebou nesou praktické možnosti testování, apod. U témat zaměřených teoreticky budou odpovídající cvičení koncipována formou diskusi nad danými tématy. Dále na cvičeních bude umožněna vazba na programovací předměty a studenti si tak budou moci přímo zkoušet a implementovat problematiku probíranou na jiných přednáškách, především ve vztahu k předmětu Algortimy I. Konkrétní náplň počítačových cvičení bude obsahovat především:
Služby školní sítě, změna hesla a jeho používání, elektronická pošta
Základy práce v systému Linux a Windows, spouštění aplikací, apod.
VS 2008
HTML a tvorba jednoduché WWW stránky a její publikace
Komentování zdrojového kódu a tvorba dokumentace
MATLAB
VS 2008 team System, SVN
Základní použití systému Latex
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky