456-0550/01 – Fundamentals of Programming (ZP)
Gurantor department | Department of Computer Science | Credits | 6 |
Subject guarantor | doc. Mgr. Jiří Dvorský, Ph.D. | Subject version guarantor | doc. Mgr. Jiří Dvorský, Ph.D. |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Compulsory |
Year | 1 | Semester | winter |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 2009/2010 | Year of cancellation | 2009/2010 |
Intended for the faculties | FEI | Intended for study types | Bachelor |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
The goal is to provide students with foundations and support for other courses aimed directly at the algorithms and programming languages. After completion of this course, students will be able to:
Work and use the integrated development environment for C++.
Create documentation not only to the source code.
Work in a university school network.
Be familiar with tools and approaches from various areas of IT-related contents changes the subject.
Get a general overview of importance for subsequent studies.
Teaching methods
Lectures
Tutorials
Summary
Subject Fundamentals of Programming is subject to its scope covers the fundamental knowledge of students of bachelor study. Goal of the subject is to extend programming skills of students. Students in this subject will gain the necessary knowledge for effective development of applications in the development environment, the creation and processing of related electronic documentation and a wide range of surveillance of knowledge in the field of Information Technology. Lectures are generally designed as a combination of the interpretation of a "live" demonstrations of each topic (if relevant to the topic appropriate and feasible). It also provides for interaction (questions, comments) of individual students at the lecture itself.
Compulsory literature:
Lectures and presentations of the course Introduction to Programming
Lectures and other course materials Algorithms I.
Links to current and relevant sources presented on the website of the course.
Recommended literature:
Document system IDOC (idoc.vsb.cz)
MSDN: http://msdn.microsoft.com/cs-cz/library/default.aspx
MSDN Connection: http://www.microsoft.com/cze/msdn/
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
Odevzdání a absolvování všech dílčích úkolů (za daných podmínek v počtu bodů) a vykonání závěrečného zápočtového testu.
E-learning
Other requirements
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
Náplň přednášek
Služby školní sítě – seznámení se službami sítě univerzity, vysvětlení možností a pravidel pro používání těchto služeb.
Programování a programovací jazyky – přehled typů programovacích jazyků a jejich charakteristiky, porovnání a představení.
Vývojové prostředí obecně – charakteristika vývojových prostředí pro programovací jazyky, úvod do používání VS 2008.
Visual Studio – detailnější pohled na možnosti, které nabízí VS 2008. Debugování, Zkratkové klávesy, testy, atd.
Operační systémy a počítačové sítě – pojmy, technologie a přístupy používané v uvedených oblastech, a to především v návaznosti na používání počítačů při výuce. Zaměření na práci v systému Linux.
Internet, WWW – seznámení s prostředím, možnostmi a službami Internetu. Vysvětlení problematiky tvorby WWW stránek a vztahu ke grafickému zpracování obrazu. Zaměření na HTML, CSS a XML technologie.
Programování a dokumentace – pravidla pro psaní kódů, komentování a dokumentace. Nástroje pro tvorbu dokumentací.
Základy práce v systému MATLAB, práce s matematickými strukturami, vizualizace 2D a 3D.
Vývoj software – popis průběhu vývoje software jako celku, a to včetně specifikace a komunikace se zadavatelem. Pravidla a základní znalosti programátora.
Týmová práce při vývoji software – koncepce týmové programátorské práce. Nástroje podporující týmovou práci při programování (Team System, SVN) .
Typografie a elektronické publikování – charakteristika pojmů a pravidel pro typografii elektronických dokumentů, úvod do problematiky elektronického publikování prostřednictvím různých nástrojů se zaměřením na systém Latex.
Počítačová grafika – přehled pojmů a přístupů v počítačové grafice a její praktické použití.
Náplň počítačových cvičení
Jednotlivá cvičení budou svou náplní odpovídat přednáškám, a to u témat, která sebou nesou praktické možnosti testování, apod. U témat zaměřených teoreticky budou odpovídající cvičení koncipována formou diskusi nad danými tématy. Dále na cvičeních bude umožněna vazba na programovací předměty a studenti si tak budou moci přímo zkoušet a implementovat problematiku probíranou na jiných přednáškách, především ve vztahu k předmětu Algortimy I. Konkrétní náplň počítačových cvičení bude obsahovat především:
Služby školní sítě, změna hesla a jeho používání, elektronická pošta
Základy práce v systému Linux a Windows, spouštění aplikací, apod.
VS 2008
HTML a tvorba jednoduché WWW stránky a její publikace
Komentování zdrojového kódu a tvorba dokumentace
MATLAB
VS 2008 team System, SVN
Základní použití systému Latex
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction