456-0552/01 – Programovací jazyky I (PJ I)
Garantující katedra | Katedra informatiky | Kredity | 4 |
Garant předmětu | Ing. Jan Kožusznik, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Jan Kožusznik, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 2 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2009/2010 | Rok zrušení | 2009/2010 |
Určeno pro fakulty | FEI | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Seznámit studenty s možností tvorby objektově orientovaných aplikací v rámci platformy Java. Po absolvování předmětu bude student schopen:
posoudit vhodnost platformy Java pro zamýšlenou aplikaci,
analyzovat, navrhnout a implementovat aplikaci na platformě Java,
vyvíjet aplikace za použití rozhraní a znovupoužitelných komponent,
využít základních API platformy Java.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Experimentální práce v laboratoři
Projekt
Ostatní aktivity
Anotace
Java technologie je důležitým hráčem při vývoji korporátních aplikací a aplikací pro Internet. Cílem kurzu je seznámit studenty se základními principy jazyka Java a objektově orientovaného programování stejně jako jim demonstrovat možnosti této technologie z hlediska vývoje aplikací za pomocí znovupoužitelných komponent.
Povinná literatura:
Herbert Shildt: JAVA2 - Příručka programátora, ISBN: 80-86497-04-6
Rudolf Pecinovský: Myslíme objektově v jazyku Java 5.0, ISBN: 978-80-247-2653-3
Herout Pavel:Učebnice jazyka Java, ISBN: 978-80-7232-323-4
Vondrák Ivo, Jan Kožusznik: Java Technology - přednášková prezentace.
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Semestrální projekt
Ověření znalostí u počítače
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Náplň přednášek
Úvod do jazyka Java.
Objektové rysy jazyka.
Vývoj samostatných aplikací.
Model událostí.
Grafické uživatelské rozhraní v Javě.
Kontejnery.
Generické typy a použití u kontejnerů.
Zpracování výjímek
Základní práce se soubory – vstup/výstup
Princip datových proudů.
Paralelismus a souběžná vlákna provádění programu.
Model-View-Controller v JAVĚ.
Další pokročilejší aspekty technologie JAVA – java.lang.reflection, anotace.
Náplň počítačových cvičení
Seznámení s vývojovým prostředím a spouštění JAVA aplikací.
Vytvoření a spuštění jednoduché konzolové JAVA aplikace - "Ahoj světe".
Realizace základních algoritmických a objektově orientovaných konstrukcí v JAVĚ.
Tvorba jednoduchých aplikací s grafickým uživatelským rozhraním.
Využití kontejnerů.
Implementace s generickými datovými typy.
Zpracování výjímek
Základní práce se soubory – vstup/výstup.
Využití datových proudů.
Programování pomocí vláken a jejich synchronizace.
Model View Controller.
Práce s java.lang.reflection a s anotacemi u tříd.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky