456-0918/01 – Computer Graphics (PG)
Gurantor department | Department of Computer Science | Credits | 0 |
Subject guarantor | Dr.RNDr. Arnošt Šarman | Subject version guarantor | Dr.RNDr. Arnošt Šarman |
Study level | postgraduate | Requirement | Choice-compulsory |
Year | | Semester | winter + summer |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 1997/1998 | Year of cancellation | 2009/2010 |
Intended for the faculties | FEI | Intended for study types | Doctoral |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
Teaching methods
Summary
Introduction Computer Graphics. Pseudographics, Semigraphics. Outskirts Computer Graphics. Input/Output (peripheries). Raster and vectors graphic. Computer Graphics - PC. Graphic programming and the Turbo Pascal or C language. Mathematics in Computer Graphics. Equation objects - point, line, curve. Transformations objects. Move, rotation, windows and viewports, clipping. Screen in Computer Graphics. Geometric tools for tree-dimensional algorithms. Interpolation. Newton, Hermit interpolation. Ferguson curve. Arc-Interpolation. Spline function. Spline curve. Bezier curve. Stretch in Computer Graphics. Linear, bikubic area. Coons bilinear area. Object in 3D. Hide-line elimination. Shade. Lighting. Animate. Fraction Geometry. Applicable software for Computer Graphics (IBM-PC).
Compulsory literature:
Recommended literature:
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
E-learning
Other requirements
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
Přednášky:
Úloha počítačové grafiky, pseudografika, semigrafika. Technické prostředky
počítačové grafiky. Vstupní a výstupní periferie. Rastrová a vektorová
grafika.
Homogenní souřadnice. Rovnice lineárních objektů - bod, přímka, úsečka,
křivka, rovina, plocha. Transformace objektů - posun, rotace. Zobrazení -
kosoúhlé promítání, axonometrie, perspektiva. Programování v počítačové
grafice. Analýza řešení geometrických problémů při vyžití počítačů.
Křivky a plochy v počítačové grafice. Parametrické vyjádření křivek a ploch.
Interpolační křivky. Prostorové křivky. Newtonův interpolační polynom.
Hermitova interpolace. Fergusonovy křivky. Interpolace po obloucích.
Spline funkce. Spline křivky. Bezierovy křivky.
Plochy v počítačové grafice. Lineární, bikubická plocha. Coonsova bilineární
plocha.
Barvy a barevné systémy v počítačové grafice. RGB, CMY, CMYK.
Odstraňování neviditelných hran a ploch. Stínování těles. Osvětlení scény.
Realistické zobrazení scény. (Rendering). Textury.
Základy počítačové animace. Konveční animace. Kreslení obrázků.
Fraktály v počítačové grafice.
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.