456-0918/01 – Počítačová grafika (PG)
Garantující katedra | Katedra informatiky | Kredity | 0 |
Garant předmětu | Dr.RNDr. Arnošt Šarman | Garant verze předmětu | Dr.RNDr. Arnošt Šarman |
Úroveň studia | postgraduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | | Semestr | zimní + letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 1997/1998 | Rok zrušení | 2009/2010 |
Určeno pro fakulty | FEI | Určeno pro typy studia | doktorské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je seznámit a prohloubit znalosti počítačové grafiky na počítačích PC.
Vyučovací metody
Anotace
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základy počítačové grafiky na
počítačích PC.
Posluchači jsou seznámeni s možnostmi počítače
vstupní a výstupní periferie, jejich možnosti a vlastnosti
aplikačním a softwarovým vybavením matematickým vyjádřením jednotlivých grafických entit, jejich editaci a
transformaci.
Jde o křivky a plochy v počítačové grafice a operace s těmito
prvky, barevnými systémy, základy počítačové animace, fraktální grafikou.
Povinná literatura:
A.Šarman: Sylaby přednášek Základy počítačové grafiky
Doporučená literatura:
I. Serba, J. Zendulka, J. Sochor: Základy počítačové grafiky. Skripta VUT Brno
1992.
J. Žára a kol.: Počítačová grafika.
V.Skála: Světlo, barvy a barevné systémy v počítačové grafice.
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Přednášky:
Úloha počítačové grafiky, pseudografika, semigrafika. Technické prostředky
počítačové grafiky. Vstupní a výstupní periferie. Rastrová a vektorová
grafika.
Homogenní souřadnice. Rovnice lineárních objektů - bod, přímka, úsečka,
křivka, rovina, plocha. Transformace objektů - posun, rotace. Zobrazení -
kosoúhlé promítání, axonometrie, perspektiva. Programování v počítačové
grafice. Analýza řešení geometrických problémů při vyžití počítačů.
Křivky a plochy v počítačové grafice. Parametrické vyjádření křivek a ploch.
Interpolační křivky. Prostorové křivky. Newtonův interpolační polynom.
Hermitova interpolace. Fergusonovy křivky. Interpolace po obloucích.
Spline funkce. Spline křivky. Bezierovy křivky.
Plochy v počítačové grafice. Lineární, bikubická plocha. Coonsova bilineární
plocha.
Barvy a barevné systémy v počítačové grafice. RGB, CMY, CMYK.
Odstraňování neviditelných hran a ploch. Stínování těles. Osvětlení scény.
Realistické zobrazení scény. (Rendering). Textury.
Základy počítačové animace. Konveční animace. Kreslení obrázků.
Fraktály v počítačové grafice.
Podmínky absolvování předmětu
Podmínky absolvování jsou definovány pouze pro konkrétní verzi předmětu a formu studia
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.