457-0529/01 – Mathematical Analysis of Control Systems (MARS)
Gurantor department | Department of Applied Mathematics | Credits | 2 |
Subject guarantor | prof. RNDr. Jiří Bouchala, Ph.D. | Subject version guarantor | prof. RNDr. Jiří Bouchala, Ph.D. |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Choice-compulsory |
Year | 2 | Semester | summer |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 2006/2007 | Year of cancellation | 2009/2010 |
Intended for the faculties | FEI | Intended for study types | Bachelor |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
In this course the students will learn basic tools for the solution and analysis of linear ordinary differential equations and their systems.
Teaching methods
Tutorials
Summary
The course covers principles of theory of linear ordinary differential equations and their systems.
Compulsory literature:
Recommended literature:
W. E. Boyce, R. C. DiPrima: Elementary differential equations. Wiley, New York 1992
M. Braun: Differential Equations and Their Applications. Springer, Berlin 1978.
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
Podmínky udělení zápočtu:
Podmínkou získání klasifikovaného zápočtu bude úspěšné absolvování závěrečného testu.
E-learning
Other requirements
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
Cvičení:
Klasická řešení obyčejných diferenciálních rovnic (ODR), modely.
Geometrická interpretace - soustavy dvou lineárních diferenciálních rovnic,
konstrukce směrových polí.
Řešení homogenních soustav lineárních diferenciálních rovnic s konstantními koeficienty.
Řešení nehomogenních soustav.
Řešení homogenních lineárních diferenciálních rovnic n-tého řádu s konstantními koeficienty.
Řešení nehomogenních rovnic vyššího řádu.
Kmity.
Algebraické řešení diferenciálních rovnic (pomocí L-transformace).
Stabilita řešení ODR a jejich soustav.
Diferenční rovnice a jejich
algebraické řešení (pomocí Z-transformace).
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction