460-2002/01 – Základy programování (ZP)
Garantující katedra | Katedra informatiky | Kredity | 6 |
Garant předmětu | doc. RNDr. Petr Šaloun, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. RNDr. Petr Šaloun, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2010/2011 | Rok zrušení | 2012/2013 |
Určeno pro fakulty | FEI | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je poskytnout studentům základy procedurálního programování a podporu pro další předměty zaměřené detailně na algoritmy a programovací jazyky. Po Základů programování budou studenti schopni:
pracovat a využívat integrované vývojové prostředí pro jazyky C/C++,
vytvářet dokumentaci nejen ke zdrojovým kódům,
pracovat v univerzitní školní síti,
se seznamovat s nástroji pro tvorbu dokumentace. Vedle srovnání vstupních znalostí v oblasti procedurálního programování v C/C++ získají i obecný přehled důležitý pro následující studium.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Předmět Základy programování je předmět, který svou náplní pokrývá oblasti základních znalostí studentů bakalářského studia, a to ve vztahu především k programátorsky cíleným předmětům. Studenti během tohoto předmětu získají potřebné znalosti pro efektivní vyvíjení aplikací ve vývojovém prostředí, vytváření a zpracování související elektronické dokumentace a celou řadu přehledových znalostí z oboru informačních technologií. Přednášky jsou obecně koncipovány jako kombinace výkladu a "živých" ukázek jednotlivých témat (pokud je to pro dané téma vhodné a realizovatelné). Rovněž se počítá s interakcí (dotazy, připomínky) jednotlivých posluchačů již na samotné přednášce
Povinná literatura:
Přednášky a prezentace předmětu Základy programování
Přednášky a další materiály předmětu Algoritmy I.
Odkazy na aktuální a relevantní zdroje prezentované na WWW stránkách předmětu.
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Odevzdání a absolvování všech dílčích úkolů (za daných podmínek v počtu bodů) a vykonání závěrečného zápočtového testu.
E-learning
Další požadavky na studenta
Schopnost vytvořit HTML dokument se základnimi tagy/značkami.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Náplň přednášek
Služby školní sítě – seznámení se službami sítě univerzity, vysvětlení možností a pravidel pro používání těchto služeb.
Programování a programovací jazyky – přehled typů programovacích jazyků a jejich charakteristiky, porovnání a představení.
Vývojové prostředí obecně – charakteristika vývojových prostředí pro programovací jazyky, úvod do používání VS 2010.
Visual Studio – detailnější pohled na možnosti, které nabízí VS 2010. Debugování, Zkratkové klávesy, testy, atd.
Operační systémy a počítačové sítě – pojmy, technologie a přístupy používané v uvedených oblastech, a to především v návaznosti na používání počítačů při výuce. Zaměření na práci v systému Linux.
Internet, WWW – seznámení s prostředím, možnostmi a službami Internetu. Vysvětlení problematiky tvorby WWW stránek a vztahu ke grafickému zpracování obrazu. Zaměření na HTML, CSS a XML technologie.
Programování a dokumentace – pravidla pro psaní kódů, komentování a dokumentace. Nástroje pro tvorbu dokumentací.
Základy práce v systému MATLAB, práce s matematickými strukturami, vizualizace 2D a 3D.
Vývoj software – popis průběhu vývoje software jako celku, a to včetně specifikace a komunikace se zadavatelem. Pravidla a základní znalosti programátora.
Týmová práce při vývoji software – koncepce týmové programátorské práce. Nástroje podporující týmovou práci při programování (Team System, SVN) .
Typografie a elektronické publikování – charakteristika pojmů a pravidel pro typografii elektronických dokumentů, úvod do problematiky elektronického publikování prostřednictvím různých nástrojů se zaměřením na systém Latex.
Počítačová grafika – přehled pojmů a přístupů v počítačové grafice a její praktické použití.
Náplň počítačových cvičení
Jednotlivá cvičení budou svou náplní odpovídat přednáškám, a to u témat, která sebou nesou praktické možnosti testování, apod. U témat zaměřených teoreticky budou odpovídající cvičení koncipována formou diskusi nad danými tématy. Dále na cvičeních bude umožněna vazba na programovací předměty a studenti si tak budou moci přímo zkoušet a implementovat problematiku probíranou na jiných přednáškách, především ve vztahu k předmětu Algortimy I. Konkrétní náplň počítačových cvičení bude obsahovat především:
Služby školní sítě, změna hesla a jeho používání, elektronická pošta
Základy práce v systému Linux a Windows, spouštění aplikací, apod.
VS 2010
HTML a tvorba jednoduché WWW stránky a její publikace
Komentování zdrojového kódu a tvorba dokumentace
MATLAB
Základní použití systému Latex
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky