460-2017/03 – Uživatelská rozhraní (URO)
Garantující katedra | Katedra informatiky | Kredity | 4 |
Garant předmětu | doc. Dr. Ing. Eduard Sojka | Garant verze předmětu | doc. Dr. Ing. Eduard Sojka |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | volitelný odborný |
Ročník | 2 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2019/2020 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | FEI | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Předmět posluchače seznamuje s problematikou designu uživatelského rozhraní softwarových produktů, včetně webových prezentací. Pozornost je rovněž věnována realizaci rozhraní v různých prostředích. Po absolvování předmětu budou posluchači schopni sami navrhnout a realizovat grafické uživatelské rozhraní.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Projekt
Anotace
Jsou probírány metody návrhu rozhraní. Posluchači se seznámí s různými hledisky, která návrh (design) rozhraní ovlivňují, s různými metodami, které k návrhu vedou, a také s různými metodami vyhodnocení kvality návrhu. Dále jsou probírány některé nástroje a knihovny používané při realizaci rozhraní.
Povinná literatura:
E.Sojka, Texty přednášek.
Dix, A., Finlay, J., Abowd, G.D., Beale R.: Human-Computer Interaction (3rd Edition), Prentice Hall 2004, (ISBN-13: 978-0130461094, ISBN-10: 0130461091)
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Vypracovaní souboru úloh zadaných na cvičení. Vypracování malého projektu.
E-learning
Další požadavky na studenta
Další požadavky na studenta nejsou kladeny.
Základní znalost programování.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Design uživatelského rozhraní. Historický přehled. Způsoby komunikace v uživatelských rozhraních. Dobré a chybné návrhy (ukázky).
Kognitivní faktory designu uživatelských rozhraní (principy vizuálního vnímání, vlastnosti lidské paměti, psychlologické aspekty).
Mentální modely. Realizace mentálního modelu designem rozhraní.
Grafický design: Pozornost, navigace, vyváženost a souvislost prostoru, skupiny, konzistence.
Vnímání barev a barevný návrh.
Prezentace textu.
Webové prezentace.
Verifikace rozhraní: posouzení expertem, dotazování uživatelů, testování s uživateli.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky