460-2026/03 – Modelování v grafických aplikacích (MGA)
Garantující katedra | Katedra informatiky | Kredity | 4 |
Garant předmětu | Ing. Martin Němec, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Martin Němec, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | volitelný odborný |
Ročník | 3 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2019/2020 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | FEI | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Hlavním cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi tvorby 3D scény (3D modelů) a navázat tak na předmět ZPG. Během semestru si studenti vytvoří vlastní scénu pomocí profesionálního nástroje pro grafické 3D modelování (Blender). Student bude umět vytvářet komplexní 3D modely (textury, AO, normál mapy, apod.) a používat profesionální nástroj Blender (animace, fyzika, atp.). Součástí předmětu bude seznámení s herním enginem Unreal Engine 4, ve kterém budou studenti vizualizovat své vytvořené modely (scénu).
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Projekt
Anotace
Předmět je určen pro zájemce o 3D modelování. Cílem předmětu je navázat na znalosti z předmětu ZPG a seznámit posluchače s možnostmi profesionálních 3D modelovacích nástroju (Blender) a herního enginu Unreal engine4. Hlavní část bude zaměřena na tvorbu scény. Výsledkem cvičení bude scéna (modely, textury, normál mapy apod.), kterou si studenti přenesou do vlastního prostředí vytvořeného v Unreal enginu 4.
Povinná literatura:
Němec M.:Přednášky k předmětu Modelování v grafických aplikacích, http://blender.vsb.cz.
Blender [online]. [2009] [cit. 2009-01-21]. Dostupný z WWW: www.blender.org.
Doporučená literatura:
Pokorný Pavel: Blender - naučte se 3D grafiku, první vydání, 2006, BEN - technická literatura, 80-7300-203-5.
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Vypracovaní souboru úloh zadaných na cvičení. Vypracování projektu.
E-learning
Další požadavky na studenta
Další požadavky na studenta nejsou kladeny.
Prerekvizity
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Cvičení budou zaměřena na modelování v Blenderu a praktické použití v Unreal Enginu.
1. Historie 3D modelování, aktuální možnosti a nástroje. Základní seznámení s programem Blender. Základní nastavení uživatelského rozhraní, práce s editačním módem, modelování základních objektů.
2. Textury a materiály, zapékání textur. Definování osvětlení, nastavení renderování. Použití tří-světelného modelu osvětlení. UV mapování a nanášení textur.
3. Různé modely a jejich praktické použití (mesh, křivky a plochy, apod.), základní použití s možnostmi modelování.
4. Modelování objektů, import export a jejich použití v Blueprintu.
5. Tvorba základních animací pomocí klíčování snímků. Cinematic.
6. Částicové systémy, Game enginy.
7. Úvod do fluidní dynamiky. Výpočet fyziky.
8. Použití constraints při vytváření animací.
9. Programování skriptů (Python, C++, Blueprint).
Náplň projektů:
Výsledným projektem bude vypracovaná scéna obsahující modely se zapečenými texturami. Scéna bude vizualizována v Unreal Enginu nebo projektu ZPG.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky