460-2043/03 – Programování II (PR II)

Garantující katedraKatedra informatikyKredity5
Garant předmětudoc. Mgr. Miloš Kudělka, Ph.D.Garant verze předmětudoc. Mgr. Miloš Kudělka, Ph.D.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník1Semestrletní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2015/2016Rok zrušení
Určeno pro fakultyUSPUrčeno pro typy studiabakalářské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
KUD007 doc. Mgr. Miloš Kudělka, Ph.D.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
prezenční Zkouška 2+3

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Objektově orientované přístupy jsou nezbytnou součástí odborné přípravy každého absolventa informatiky. Jde nejen o klíčový koncept přemýšlení, ale také o technologickou podporu softwarových řešení. Předmět „Programování II“ je úzce propojen s předmětem „Algoritmy II“, do kterého budou přeneseny a prakticky procvičeny dovednosti spojené s využitím jazyka C++ při návrhu objektově orientovaných programů. Předpokládanými vstupy pro předmět „Programování II“ je úspěšné absolvování předmětů „Základy programování“ a „Algoritmy I“. Tyto předměty, díky obdobnému propojení, studentům společně poskytnou nezbytné dovednosti a znalosti spojené s implementací datových struktur a algoritmů v prostředí strukturovaného a procedurálního programování.

Vyučovací metody

Přednášky
Cvičení (v učebně)

Anotace

Předmět je zaměřen jednak na představení konceptu objektově orientovaného programování, jednak na zvládnutí základních konstrukcí jazyka C++ nezbytných pro návrh objektově orientovaných programů. Po absolvování předmětu bude student rozumět rozdílu mezi strukturovaným a procedurálním přístupem k programování a objektově orientovaným programováním. V omezené míře bude student zvládat praktický objektový návrh programu a implementaci s využitím objektových technik. Díky úzkému propojení s předmětem „Algoritmy II“ budou studenti průběžně aplikovat získané znalosti a dovednosti při implementaci abstraktních datových typů s využitím technik objektově orientovaného programování.

Povinná literatura:

Eckel B.: Myslíme v jazyku C++, GradaPublishing, 2000, ISBN 80-247-9009-2.

Doporučená literatura:

Stroustrup, B.: C++ Programovací jazyk. Česky: BEN-technická literatura, Praha 1997. Meyer, B.: Object-Oriented Software Construction, Prentice Hall, 1997, ISBN: 978-0136291558.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

E-learning

Další požadavky na studenta

Další požadavky na studenta nejsou kladeny.

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

Přednášky 1. Vývoj programovacích paradigmat a jazyků, příčiny a důsledky. 2. Aspekty kvality software, znovupoužití. Nevýhody použití klasických přístupů. 3. Třída x objekt. Objekt jako počítačová reprezentace entity reálného světa. Data a funkce objektu, stav objektu. 4. Přehled principů OOP. Zapouzdření, skládání, zasílání zpráv, delegování, dědičnost, polymorfismus. 5. Vznik a zánik objektu I. Konstruktory, destruktory, jak fungují a proč. 6. Veřejná a soukromá část objektu, skrývání implementace. 7. Návrh objektově orientovaného programu I. 8. Jednoduchá dědičnost a důvody pro její použití. Polymorfismus. 9. Virtuální metody. Abstraktní třídy. Typy skrývání implementace. Vícenásobná x jednoduchá dědičnost, problémy a důsledky. 10. Vznik a zánik objektů II. Speciální typy konstruktorů, kopírovací konstruktor. 11. Návrh objektově orientovaného programu II. 12. Šablony (template) a důvody pro jejich použití. 13. Standardní objektové knihovny jazyka C++. 14. Návrh objektově orientovaného programu III. Počítačová cvičení: 1. Porovnání zdrojových kódu úloh s obdobným zaměřením a rozsahem, ale s použitím různého přístupu (procedurální x objektově orientovaný). Hodnocení z pohledu struktury, čitelnosti, spravovatelnosti. 2. Ukázka implementace jednoduchých spolupracujících tříd, analýza chování objektů.Návrh třídy s ohledem na skrývání detailů implementace. 3. Implementace jednoduchého objektově orientovaného programu I. 4. Ukázka implementace jednoduché objektové hierarchie (dědičnost), analýza chování objektů. 5. Implementace jednoduchého objektově orientovaného programu II. 6. Ukázka implementace objektového programu s využitím šablon a vybraných tříd standardních objektových knihoven jazyka C++. 7. Implementace jednoduchého objektově orientovaného programu III.

Podmínky absolvování předmětu

Prezenční forma (platnost od: 2015/2016 zimní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodů
Zkouška Zkouška 100  51
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.FormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2019/2020 (B3968) Aplikované vědy a technologie P čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2018/2019 (B3968) Aplikované vědy a technologie (3901R076) Aplikované vědy a technologie P čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2017/2018 (B3968) Aplikované vědy a technologie (3901R076) Aplikované vědy a technologie P čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2016/2017 (B3968) Aplikované vědy a technologie (3901R076) Aplikované vědy a technologie P čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2015/2016 (B3968) Aplikované vědy a technologie (3901R076) Aplikované vědy a technologie P čeština Ostrava 1 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku