460-2048/01 – Uživatelská rozhraní v automobilech (URA)

Garantující katedraKatedra informatikyKredity6
Garant předmětuIng. Tomáš Fabián, Ph.D.Garant verze předmětuIng. Tomáš Fabián, Ph.D.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník3Semestrletní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2017/2018Rok zrušení
Určeno pro fakultyFEIUrčeno pro typy studiabakalářské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
FAB038 Ing. Tomáš Fabián, Ph.D.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
prezenční Zápočet a zkouška 2+2

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Cíle předmětu je popsat návrh uživatelských rozhraní uvnitř automobilu způsobem, který minimalizuje míru rozptylování řidiče při zachování snadné dostupnosti palubních systémů a multimediálních služeb. Studenti získají orientaci a základní znalosti v oblasti interaktivních technologií propojujících vnitřek automobilu s okolním světem. Po absolvování kurzu budou studenti schopni: - Vyjmenovat a charakterizovat způsoby a prostředky pro interakci člověka a automobilu skrze prostředky grafického uživatelského rozhraní. - Nalézt optimální formu vizuální prezentace informací osádce vozidla a navrhnout způsob její realizace. - Identifikovat a vyhodnotit potenciálně nebezpečné způsoby notifikace řidiče při jízdě vozidla. - Definovat potřebné HW a SW prostředky pro implementaci navrženého rozhraní.

Vyučovací metody

Přednášky
Cvičení (v učebně)
Projekt

Anotace

Předmět se zabývá problematikou interakce člověka s počítačem v kontextu automobilů. Předmět se zaměřuje na teoretická východiska návrhu a na technologie pro implementaci grafických uživatelských rozhrání uvnitř automobilu. Rozvoj na poli vestavěných systémů založených na GPU platformách o vysokém výkonu urychluje rozvoj tradičních ovládacích a komunikačních prostředků a zavádění zcela nových prvků v digitálním kokpitu vozidla. Tyto technologie jsou využívány jak řidičem samotným, tak ostatními pasažéry a zahrnují celou řadu nejrůznějších bezpečnostních, asistenčních (ADAS), navigačních a audiovizuálních systémů. Záplava podnětů generována těmito zařízeními může negativně ovlivnit hlavní řidičovu úlohu, a to řízení vozidla. Správný návrh komunikačních rozhraní může výrazně pomoci při snaze snížit zatížení řidiče a přispět k bezpečnosti provozu.

Povinná literatura:

Norman, D. A.: The Design of Future Things. Basic Books. 240 s., 2009. ISBN 978-0465002283. Norman, D. A.: The Design of Everyday Things. Basic Books. 368 s., 2013. ISBN 978-0465050659.

Doporučená literatura:

Visocky, J., Visocky, K.: The Information Design Handbook. HOW Books. 224 s., 2008. ISBN 978-1600610486.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

Odevzdání průběžných úloh vypracovávaných na cvičeních. Absolvování závěrečné zkoušky.

E-learning

Další požadavky na studenta

Základní znalost objektového programování a jazyka C++.

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

Přednášky: Teorie a principy obecného návrhu rozhraní mezi člověkem a strojem (HMI) Typy výpočetních systémů uvnitř automobilu, model systému Digitální kokpit - uživatelská rozhraní (HCI) informačních a řídicích systémů Textový vstup a výstup během jízdy, scénáře použití Rozhraní pro navigaci (3D navigace, vizualizace okolí vozidla) a kooperativní řízení vozidla Biometrické senzory jakožto komponenta uživatelského rozhraní automobilu 3D grafika a rozšířená realita (head-up display) Rozhraní informačních a zábavních systémů ve vozidle SW nástroje pro návrh a implementaci grafických uživatelských rozhraní pro vestavěná zařízení Vestavěné platformy s grafickým výstupem (např. Nvidia Drive CX/PX, Tegra X1, Jetson TX1) a jejich běhová prostředí Projekty: Projekt je zaměřen na prověření získaných znalostí a dovedností studentů a je zaměřen na návrh a realizaci vlastního grafického uživatelského rozhraní uvnitř automobilu. Součástí projektu je prezentace vybraného specifického tématu či prvku z dané oblasti (např. netradiční vizuální ovládací prvek) s ukázkou jeho začlenění do projektu. Počítačová cvičení: V rámci cvičení budou mít studenti možnost praktického ověření poznatků z přednášek formou realizace uživatelských rozhraní, a to jak v simulovaném prostředí, tak na reálných vestavěných zařízeních.

Podmínky absolvování předmětu

Prezenční forma (platnost od: 2016/2017 zimní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodů
Zápočet a zkouška Zápočet a zkouška 100 (100) 51
        Zápočet Zápočet 45  20
        Zkouška Zkouška 55  6
Rozsah povinné účasti: 80% účast na cvičeních

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.FormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2019/2020 (B3973) Automobilové elektronické systémy P čeština Ostrava 3 povinný stu. plán
2018/2019 (B3973) Automobilové elektronické systémy P čeština Ostrava 3 povinný stu. plán
2017/2018 (B3973) Automobilové elektronické systémy P čeština Ostrava 3 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku