460-2048/01 – Uživatelská rozhraní v automobilech (URA)
Garantující katedra | Katedra informatiky | Kredity | 6 |
Garant předmětu | Ing. Tomáš Fabián, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Tomáš Fabián, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 3 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2017/2018 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | FEI | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cíle předmětu je popsat návrh uživatelských rozhraní uvnitř automobilu způsobem, který minimalizuje míru rozptylování řidiče při zachování snadné dostupnosti palubních systémů a multimediálních služeb. Studenti získají orientaci a základní znalosti v oblasti interaktivních technologií propojujících vnitřek automobilu s okolním světem.
Po absolvování kurzu budou studenti schopni:
- Vyjmenovat a charakterizovat způsoby a prostředky pro interakci člověka a automobilu skrze prostředky grafického uživatelského rozhraní.
- Nalézt optimální formu vizuální prezentace informací osádce vozidla a navrhnout způsob její realizace.
- Identifikovat a vyhodnotit potenciálně nebezpečné způsoby notifikace řidiče při jízdě vozidla.
- Definovat potřebné HW a SW prostředky pro implementaci navrženého rozhraní.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Projekt
Anotace
Předmět se zabývá problematikou interakce člověka s počítačem v kontextu automobilů. Předmět se zaměřuje na teoretická východiska návrhu a na technologie pro implementaci grafických uživatelských rozhrání uvnitř automobilu. Rozvoj na poli vestavěných systémů založených na GPU platformách o vysokém výkonu urychluje rozvoj tradičních ovládacích a komunikačních prostředků a zavádění zcela nových prvků v digitálním kokpitu vozidla. Tyto technologie jsou využívány jak řidičem samotným, tak ostatními pasažéry a zahrnují celou řadu nejrůznějších bezpečnostních, asistenčních (ADAS), navigačních a audiovizuálních systémů. Záplava podnětů generována těmito zařízeními může negativně ovlivnit hlavní řidičovu úlohu, a to řízení vozidla. Správný návrh komunikačních rozhraní může výrazně pomoci při snaze snížit zatížení řidiče a přispět k bezpečnosti provozu.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Odevzdání průběžných úloh vypracovávaných na cvičeních. Absolvování písemné a ústní zkoušky.
E-learning
Další požadavky na studenta
Základní znalost objektového programování a jazyka C++.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Přednášky:
Teorie a principy obecného návrhu rozhraní mezi člověkem a strojem (HMI)
Typy výpočetních systémů uvnitř automobilu, model systému
Digitální kokpit - uživatelská rozhraní (HCI) informačních a řídicích systémů
Textový vstup a výstup během jízdy, scénáře použití
Rozhraní pro navigaci (3D navigace, vizualizace okolí vozidla) a kooperativní řízení vozidla
Biometrické senzory jakožto komponenta uživatelského rozhraní automobilu
3D grafika a rozšířená realita (head-up display)
Rozhraní informačních a zábavních systémů ve vozidle
SW nástroje pro návrh a implementaci grafických uživatelských rozhraní pro vestavěná zařízení
Vestavěné platformy s grafickým výstupem (např. Nvidia Drive CX/PX, Tegra X1, Jetson TX1) a jejich běhová prostředí
Projekty:
Projekt je zaměřen na prověření získaných znalostí a dovedností studentů a je zaměřen na návrh a realizaci vlastního grafického uživatelského rozhraní uvnitř automobilu. Součástí projektu je prezentace vybraného specifického tématu či prvku z dané oblasti (např. netradiční vizuální ovládací prvek) s ukázkou jeho začlenění do projektu.
Počítačová cvičení:
V rámci cvičení budou mít studenti možnost praktického ověření poznatků z přednášek formou realizace uživatelských rozhraní, a to jak v simulovaném prostředí, tak na reálných vestavěných zařízeních.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky