460-2058/02 – Programování v Java I (JAVA I)
Garantující katedra | Katedra informatiky | Kredity | 4 |
Garant předmětu | Ing. Jan Kožusznik, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Jan Kožusznik, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | volitelný odborný |
Ročník | 2 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | angličtina |
Rok zavedení | 2019/2020 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | FEI | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Student v Javě důvěrně zná:
-rozdíl mezi dědičností jež je realizovaná rozšířením tříd a podtypy, které reprezentuje konstrukce rozhraní;
-typový systém a rozdíl mezi primitivními a objektovými typy;
-přetypování mezi různými primitivními a objektovými typy;
-automatické zabalení a rozbalení hodnot primitivních typů do/z objektů obalových tříd;
-přístup k souborovém systému;
-komunikaci mezi procesy skrze Internetové připojení;
-vztah mezi lambda výrazem a anonymní třídou.
Student je v Javě schopen:
-vytvořit spustitelný program;
-navrhnout a vytvořit třídu;
-použít dědění pro tvorbu třídních hierarchií;
-rozdělit kód do jmenných prostorů a přistupovat k elementům z jiných jmenných prostorů;
-použít pozdní vazbu;
-použít rozhraní jako mechanismus pro zapouzdření;
-zpracovat a propagovat chyby mechanismem výjimek;
-použít „Collection framwork“ pro datovou abstrakci a vytvořit konstrukci for-each;
-zpracovat řetězci pomocí regulárních výrazů;
-načítat/zapisovat data z/do textových a binárních souborů;
-nadefinovat a použít lambda výrazy;
Student je schopen v Javě zhodnotit různé implementace kolekcí s ohledem na vhodnost použití.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Experimentální práce v laboratoři
Projekt
Anotace
Posluchači si prohloubí znalosti Objektově orientovaného programování a získají další vhled do programovacích jazyků prostřednictvím moderního jazyka Java, který se řadí mezi nejpoužívanější jazyky současnosti. Kurz navazuje na kurzy „Úvod do programování“ a „Objektově orientované programování“ a je vyžadováno, aby student tyto předměty měl již úspěšně dokončeny.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
domácí úkoly, testy, ústní zkoušení
E-learning
Další požadavky na studenta
Znalost objektově orientovaného návrhu a dovednost v oblasti objektově orientovaného programování.
Prerekvizity
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Přednášky:
1. Popis architektury Java technologie.
2. Datové typy a programové konstrukce jazyka Java.
3. Definice tříd v Jazyce Java. Přetěžování metod. Balíčky.
4. Programová konstrukce rozhraní – definice, využití, implementace.
5. Dědičnost v Javě. Vnořené třídy. Jednoduché Lambda výrazy.
6. Uživatelské rozhraní v JavaFX.
7. Generické datové typy. Výjimky.
8. Rámec kolekcí (Collections framework).
9. Řetězce a regulární výrazy
10. Vstup/výstup.
11. Práce se souborovým systémem a pokročilá práce se vstup/výstupem.
12. Vlákna a synchronizace.
13. Internetová komunikace.
Cvičení:
1. Popis architektury Java technologie.
2. Datové typy a programové konstrukce jazyka Java.
3. Definice tříd v Jazyce Java. Přetěžování metod. Balíčky.
4. Programová konstrukce rozhraní – definice, využití, implementace.
5. Dědičnost v Javě. Vnořené třídy. Jednoduché Lambda výrazy.
6. Uživatelské rozhraní v JavaFX.
7. Generické datové typy. Výjimky.
8. Rámec kolekcí (Collections framework).
9. Řetězce a regulární výrazy
10. Vstup/výstup.
11. Práce se souborovým systémem a pokročilá práce se vstup/výstupem.
12. Vlákna a synchronizace.
13. Internetová komunikace.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky