460-2069/01 – Vybrané partie ze softwarového inženýrství (VPSI)
Garantující katedra | Katedra informatiky | Kredity | 4 |
Garant předmětu | Ing. Svatopluk Štolfa, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Svatopluk Štolfa, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | volitelný odborný |
Ročník | 3 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2019/2020 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | FEI | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu Vybrané partie ze softwarového inženýrství je rozšířit znalosti o softwarovém inženýrství zejména v oblasti kvality postupu při vývoji systémů, projektového managementu standardních i agilních projektů, a zajištění vývoje velkých softwarových systémů za použití různých podpůrných nástrojů a formálních metod. Postupy a metody vyžadují nastavení a funkční procesy vývoje, projektového managementu, managementu problémů a změn požadavků, managementu kvality, řízení a monitorování projektu a další. Nastavení postupů a technik bude, mimo jiné, demonstrováno na příkladech vývoje komplexních systémů v Automotive oblasti (pro dosažení kvality využívající procesní referenční model Automotive SPICE, dbající na zajištění funkční bezpečnosti a kyberbezpečnosti).
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Cílem předmětu je rozšířit poznatky studentů o softwarovém inženýrství, zejména ve věcech kvality vývojových postupů, řízení projektů jak standardních, tak agilních, a vývoje velkých softwarových systémů s využitím různých podpůrných nástrojů a formálních metod. Kurz se věnuje nastavení a fungování vývojových procesů, řízení projektů, řešení problémů a změn, řízení kvality a monitorování a kontrolu projektů. Součástí kurzu bude také prozkoumání příkladů z automobilového průmyslu, které demonstrují aplikaci postupů a technik pro dosažení kvality, funkční bezpečnosti a kybernetické bezpečnosti.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Watts Humphrey’s Introduction to the Team Software Process
Armando Fox and David Patterson ,Engineering Software as a Service: An Agile Approach Using Cloud Computing, Strawberry Canyon Publisher, 2013
Gary McGraw, Real Time UML, Third Edition.
Bruce Powel Douglass, Advances in the UML for Real-Time Systems, Addison-Wesley, 2004.
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Plnění bodovaných úkolů na cvičeních a písemné a ústní ověření znalostí zkouškou.
E-learning
Další požadavky na studenta
Student má základní znalosti softwarového inženýrství v rozsahu předmětu Úvod do softwarového inženýrství.
Prerekvizity
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Témata pro přednášky a následná cvičení:
• Softwarové procesy a přístupy k vývoji systémů,
• Životní cyklus projektu, koncept kvality software,
• Koncept vysledovatelnosti požadavků,
• Specifikace požadavků – specifikace požadavků, validace požadavků,
• Systémová a softwarová architektura – požadavky na architekturu,
• Detailní design – principy a provázanost,
• Softwarová konstrukce – vývoj software v kontextu velkých systémů, existující báze kódu, re-inženýring,
• Verifikace a validace software – statické a dynamické přístupy, plánování, dokumentace,
• Regresní testy a automatizace testů,
• Projektový management – cíle, plánování, měření a změny, tým, odhady náročnosti, management týmu, rizika, správa rizik projektu,
• Management problémů a změn požadavků,
• Nástroje a prostředí – ALM systémy,
• Zlepšování procesů, vyspělostní úrovně, metriky.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky