460-2069/01 – Vybrané partie ze softwarového inženýrství (VPSI)
Garantující katedra | Katedra informatiky | Kredity | 4 |
Garant předmětu | Ing. Svatopluk Štolfa, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Svatopluk Štolfa, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | volitelný odborný |
Ročník | 3 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2019/2020 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | FEI | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu Vybrané partie ze softwarového inženýrství je rošířit znalosti o softwarovém inženýrství zejména v oblasti měření softwarových procesů, projektového managementu, a konstrukce velkých softwarových systémů za použití různých podpůrných nástrojů a formálních metod.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
V každé doméně informatiky jsou profesionalita, kvalita, plánování a cena kritickými faktory při vývoji software. Bylo již vyvinuto nespočet různý přístupů pro vývoj software, učiněno a vyzkoušeno mnho kompromisních postupů. Dobrý softwarový inženýr si musí být schopen vybrat správnout techniku vývpje pro daný typ projektu aby maximalizoval zisk z úšilí, které je vývoji věnováno. Aby toho byl schopen, je potřeba tyto různé techniky a přístupy patřičně prostudovat a umět se mezi nimi rozhodnout. Tento předmět se zabývá další sadou technik v návaznosti na předmět Úvod do softwarového inženýrství. Předmět se zaměřuje zejména na zajištění softwarové kvality, projektový management, úskalí vývoje velkých systémů a využití forlmálních technik pro modelování a verifikaci.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Watts Humphrey’s Introduction to the Team Software Process
Armando Fox and David Patterson ,Engineering Software as a Service: An Agile Approach Using Cloud Computing, Strawberry Canyon Publisher, 2013
Gary McGraw, Real Time UML, Third Edition.
Bruce Powel Douglass, Advances in the UML for Real-Time Systems, Addison-Wesley, 2004.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Plnění bodovaných úkolů na cvičeních a písemné a ústní ověření znalostí zkouškou.
E-learning
Další požadavky na studenta
Student má základní znalosti softwarového inženýrství v rozsahu předmětu Úvod do softwarového inženýrství.
Prerekvizity
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Přednášky:
1. Softwarový proces I – koncept kvality software, zlepšování procesů, vyspělostní úrovně, metriky
2. Softwarový proces II – koncept kvality software, zlepšování procesů, vyspělostní úrovně, metriky
3. Projektový management – tým, odhady náročnosti, management týmu
4. Projektový management – měření vývoje software a role měření
5. Projektový management – rizika, správa rizik projektu
6. Nástroje a prostředí – pro specifikaci požqadavků a design
7. Specifikace požadavků – specifikace požadavků, validace požadavků. Vysledovatelnost požadavků
8. Verifikace a validace software – statické a dynamické přístupy, plánován, dokumentace
9. Softwarová konstrukce – vývoj software v kontextu velkých systémů, existující báze kódu, evoluce software, charakteristiky udržovatelného software, re-inženýring, znovupoužitelnost software, regresní testy a automatizace testů
10. Formální metody – role formální specifikace a nakýzy v softwarovém vývojovém cyklu, OCL
Předmět je vyučován jako blok přednášek a cvičení s časovou dotací 1,5 hodiny na přednášku a 1,5 hodiny na cvičení. Kurz je zaměřen na praktickou aplikaci získaných znalostí na vlastním vybraném příkladě. Jsou procvičovány přístupy a postupy pro zajištění kvality, projektového managementu, specifikace požadavků a validace za využití příslušných nástrojů.
Cvičení:
Cvičení jsou zaměřena na procvičování látky probírané na přednáškách:
1. Softwarový proces I – koncept kvality software, zlepšování procesů, vyspělostní úrovně, metriky
2. Softwarový proces II – koncept kvality software, zlepšování procesů, vyspělostní úrovně, metriky
3. Projektový management – tým, odhady náročnosti, management týmu
4. Projektový management – měření vývoje software a role měření
5. Projektový management – rizika, správa rizik projektu
6. Nástroje a prostředí – pro specifikaci požqadavků a design
7. Specifikace požadavků – specifikace požadavků, validace požadavků. Vysledovatelnost požadavků
8. Verifikace a validace software – statické a dynamické přístupy, plánován, dokumentace
9. Softwarová konstrukce – vývoj software v kontextu velkých systémů, existující báze kódu, evoluce software, charakteristiky udržovatelného software, re-inženýring, znovupoužitelnost software, regresní testy a automatizace testů
10. Formální metody – role formální specifikace a nakýzy v softwarovém vývojovém cyklu, OCL
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky