460-2074/01 – Elektronická komerce (EK)

Garantující katedraKatedra informatikyKredity4
Garant předmětuIng. Radoslav Fasuga, Ph.D.Garant verze předmětuIng. Radoslav Fasuga, Ph.D.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostvolitelný odborný
Ročník3Semestrzimní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2021/2022Rok zrušení
Určeno pro fakultyFEIUrčeno pro typy studiabakalářské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
FAS01 Ing. Radoslav Fasuga, Ph.D.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
prezenční Zápočet a zkouška 2+2

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Cílem tohoto kurzu je seznámit studenty s principy elektronické komerce a obchodování. Kurz je zaměřen na technickou realizaci komerčních portálů, eshopy, redakční systémy atd. Student získá znalosti o základních pojmech a směrech obchodování, internetovém marketingu, analýzy SWOT a návrhu a konfigurace marketingové strategie v prostředí internetu. Součástí předmětu je popis praktické implementace a přehled používaných technologií pro vývoj a řízení projektů, elektronické platební kanály a bankovnictví. Dále je diskutována problematiky související legislativy, principy tvorby obchodních podmínek, ochrany osobních údajů (ÚOOU, GDPR) atd. Po absolvování předmětu bude student schopen sestavit analýzu podnikatelského záměru, na jehož základě provede analýzu a implementaci online komerčního řešení a to s použitím existujících technologií, nebo pomocí vlastní implementace. Student bude schopen navrhnout analýzu návštěvnosti, optimalizaci SEO včetně UX a s tím související nastavení marketingové a reklamní kampaně, dále bude schopen hodnotit jejich úspěšnost s ohledem na požadované konverzní cíle.

Vyučovací metody

Přednášky
Individuální konzultace
Cvičení (v učebně)
Projekt
Ostatní aktivity

Anotace

Tento předmět představuje úvod do problematiky elektronické komerce. Obsahem předmětu je popis elektronické komerce zaměřený na technické řešení s ohledem na řešený podnikatelský záměr, SWOT analýza, sledování statistik SEO a UX, marketing v oblasti internetu, sociální sítě, emailing, affiliate, ochrana osobních údajů, GDPR, platební metody online platby a další a související právní a legislativní otázky související s technickou realizací projektu.

Povinná literatura:

12 edition (February 26, 2016), ISBN 978-1305867819 • Laudon, K. C., Guercio Traver, C., E-commerce 2020-2021,Business, Technology and Society 16Th Edition Global Edition, Pearson (January 1, 2020), ISBN 978-1292343167 • Informační systémy a elektronické podnikání, Jan Pour a kolektiv, Skripta VŠE, ISBN 80-245-0227-5(259820) • E-komerce – internetový a mobilní marketing od A do Z, Jiří Sedláček, nakladatelství BEN, ISBN 80-7300-195-0 (číslo u nás v knihovně 264059 regál 65) • Základy podnikání, Jitka Srpová, Václav Řehoř a kolektiv, nakladatelství Grada, ISBN 978-80-247-3339-5

Doporučená literatura:

• Osterwalder, Y. Pigneur, Tvorba Business modelů, cPress 2012, ISBN 978-80-265-0025-4 • Osterwalder, Y. Pigneur, G. Bernarda, A. Smith, Vydělávejte svými nápady, cPress 2015, ISBN 978-80-265-0452-8 • Larsson T., Ecommerce Evolved: The Essential Playbook To Build, Grow & Scale A Successful Ecommerce Business, CreateSpace Independent Publishing Platform; 1 edition (October 3, 2016), ISBN 978-1534619340 • DONÁT, J. E-business pro manažery Praha Grada 2000 80-247-9001-7 • Elektronické podnikání, Jan Chromý, Vysoká škola hotelová Praha, ISBN 978-80-86578-96-5

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

E-learning

Další požadavky na studenta

Splnění následujících úkolů: Povinné: Návrh a sestavení a obhájení podnikatelského záměru v oblasti elektronické komerce, s ohledem na budoucí technologické řešení Vizuální identita projektu, internetový marketing, tvorba analýz a hodnocení statistik návštěvnosti Návrh technické realizace projektu s vazbami na implementaci internetového bankovnictví, online plateb, statistik návštěvnosti a nastavení marketingových kampaní Nepovinné: Oponování konkurenčních projektů Referát na vybrané téma související s problematikou elektronické komerce

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

Náplň přednášek: • Základní směry podnikání na internetu, moderní směry podnikání, vysvětlení základních pojmů (B2B, B2C, B2G atd.) • Specifikace podnikatelského záměru, a jho vliv na volbu vhodných technologií pro jeho realizaci (eshopy, redakční systémy, atd.) • SWOT analýza, v rámci podnikání na internet a vhodnosti použitých technologií. • Sledování statistik webových aplikací, základní ukazatele pro SEO optimalizace, testování kvality zpracování internetových stránek vzhledem k podnikatelskému záměru • Image a firemní identita s ohledem UI, s možností doplnění korporátní identity • Implementace SEO a UX z hlediska internetového marketingu a požadovaných konverzí • Marketing v oblasti internetu, statistiky návštěvnosti a efektivity reklamních kampaní, sledování jejich úspěšnosti a vytíženosti • Sociální sítě z pohledu marketingu, sledování uživatelů, přihlašování pomocí Facebook účtu, tvorba a správa publika • Emailing, jak realizovat kampaně pomocí emailu/SMS a související legislativa • Affiliate jak fungují affiliate programy, jaké jsou, model provizních systémů • Ochrana osobních údajů GDPR, ePrivacy, Cokkies, Ochranné známky • Zabezpečení 2FA, OAuth, ověření transakcí a uživatele elektronické bankovnictví • Elektronické platební kanály, příjem elektronických plateb, kreditní karty, bankovní převody, elektronické bankovnictví a jeho provázanost na účetní aplikace, mezibankovní styk, zahraniční platby, zaměření na online platby, PayPal, Google Pay, Apple Pay • Podnikání a legislativa z hlediska softwarového vývoje smlouva o dílo jako SW vývojář, obchodní podmínky pro eshop, a související legislativa pro provozovatele a vývojáře eshopu, reklamační řád atd. Cvičení se odvíjí od hlavních témat předmětu na počítačové učebně: vyzkoušení si jednotlivých principů a technologií. Zřídit eshop, nastavit analytics, navrhnouit persónu, vytvořit newsletter, atd. Náplň cvičení: Cílem cvičení je demonstrovat na praktických příkladech problematiku prezentovanou na přednáškách, student si vyzkouší jednotlivé principy a technologie, zřízení eshopu, nastavení google analytics, navrhnout persónu, vytvořit newsletter, atd. sestavit struční podnikatelský záměr z pohledu, programátora, marketingového analytika, finančního analytika, zákazníka, investora. Aktivita studenta na cvičeních je směrována k vlastní tvůrčí práci, iniciativě, diskusi, kritickému pohledu na dané téma. Student by měl být schopen obhájit vlastní řešení, kriticky a konstruktivně přispět k řešení problémů ostatních studentů. Rozvrh cvičení: • Úvod do problematiky elektronického podnikání • Vymezení podnikatelského záměru, Určení ceny produktu, služby, ziskovost, odhad nákladů • vyzkoušení si jednotlivých principů a technologií pro zřízení eshopu, redakčního systému, vývoj vlastního řešení • nastavení a práce s Google Analytics • Vizuální prezentace produktu či služby s ohledem na tvorbu obsahu pro marketing v oblasti internetu • Platební kanály, jejich implementace a využití • Prezentace dosažených výsledků • Práce v týmu, organizace týmové spolupráce, rozdělování úkolů, plánování

Podmínky absolvování předmětu

Prezenční forma (platnost od: 2021/2022 zimní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet a zkouška Zápočet a zkouška 100 (100) 51
        Zápočet Zápočet 45 (45) 20
                Analýza projektu elektronické komerce Semestrální projekt 20  10
                Implementace projektu elektronické komerce Semestrální projekt 20  10
                Aktivita a referát Jiný typ úlohy 5  0
        Zkouška Zkouška 55 (55) 30 3
                Zkouška Písemná zkouška 55  30
Rozsah povinné účasti: Účast na cvičeních je povinná a je kontrolována. S rozsahem povinné účastí seznámí studenty garant předmětu na začátku semestru.

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP: Splnění všech povinných úkolů v individuálně dohodnutých termínech.

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2024/2025 (B0613A140014) Informatika P čeština Ostrava 2 volitelný odborný stu. plán
2023/2024 (B0613A140014) Informatika P čeština Ostrava 2 volitelný odborný stu. plán
2022/2023 (B0613A140014) Informatika P čeština Ostrava 3 volitelný odborný stu. plán
2022/2023 (B2647) Informační a komunikační technologie (2612R025) Informatika a výpočetní technika P čeština Ostrava 3 volitelný odborný stu. plán
2021/2022 (B0613A140014) Informatika P čeština Ostrava 3 volitelný odborný stu. plán
2021/2022 (B2647) Informační a komunikační technologie (1103R031) Výpočetní matematika P čeština Ostrava 3 volitelný odborný stu. plán
2021/2022 (B2647) Informační a komunikační technologie (2601R013) Telekomunikační technika P čeština Ostrava 3 volitelný odborný stu. plán
2021/2022 (B2647) Informační a komunikační technologie (2612R025) Informatika a výpočetní technika P čeština Ostrava 3 volitelný odborný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky



2023/2024 zimní
2022/2023 zimní
2021/2022 zimní