460-2074/02 – Elektronická komerce (EK)
Garantující katedra | Katedra informatiky | Kredity | 4 |
Garant předmětu | Ing. Radoslav Fasuga, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Radoslav Fasuga, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | | |
| | Jazyk výuky | angličtina |
Rok zavedení | 2024/2025 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | FEI | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem tohoto kurzu je seznámit studenty s principy elektronické komerce a obchodování. Kurz je zaměřen na technickou realizaci komerčních portálů, eshopy, redakční systémy atd. Student získá znalosti o základních pojmech a
směrech obchodování, internetovém marketingu, analýzy SWOT a návrhu a konfigurace marketingové strategie v prostředí internetu.
Součástí předmětu je popis praktické implementace a přehled používaných technologií pro vývoj a řízení projektů, elektronické platební kanály a bankovnictví. Dále je diskutována problematiky související legislativy, principy tvorby obchodních podmínek, ochrany osobních údajů (ÚOOU, GDPR) atd.
Po absolvování předmětu bude student schopen sestavit analýzu podnikatelského záměru, na jehož základě provede analýzu a implementaci online komerčního řešení a to s použitím existujících technologií, nebo pomocí vlastní implementace. Student bude schopen navrhnout analýzu návštěvnosti, optimalizaci SEO včetně UX a s tím související nastavení marketingové a reklamní kampaně, dále bude schopen hodnotit jejich úspěšnost s ohledem na požadované konverzní cíle.
Vyučovací metody
Přednášky
Individuální konzultace
Cvičení (v učebně)
Projekt
Ostatní aktivity
Anotace
Tento předmět představuje úvod do problematiky elektronické komerce. Obsahem předmětu je popis elektronické komerce zaměřený na technické řešení s ohledem na řešený podnikatelský záměr, SWOT analýza, sledování statistik SEO a UX, marketing v oblasti internetu, sociální sítě, emailing, affiliate, ochrana osobních údajů, GDPR, platební metody online platby a další a související právní a legislativní otázky související s technickou realizací projektu.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Splnění následujících úkolů:
Povinné:
Návrh a sestavení a obhájení podnikatelského záměru v oblasti elektronické komerce, s ohledem na budoucí technologické řešení
Vizuální identita projektu, internetový marketing, tvorba analýz a hodnocení statistik návštěvnosti
Návrh technické realizace projektu s vazbami na implementaci internetového bankovnictví, online plateb, statistik návštěvnosti a nastavení marketingových kampaní
Nepovinné:
Oponování konkurenčních projektů
Referát na vybrané téma související s problematikou elektronické komerce
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Náplň přednášek:
• Základní směry podnikání na internetu, moderní směry podnikání, vysvětlení základních pojmů (B2B, B2C, B2G atd.)
• Specifikace podnikatelského záměru, a jho vliv na volbu vhodných technologií pro jeho realizaci (eshopy, redakční systémy, atd.)
• SWOT analýza, v rámci podnikání na internet a vhodnosti použitých technologií.
• Sledování statistik webových aplikací, základní ukazatele pro SEO optimalizace, testování kvality zpracování internetových stránek vzhledem k podnikatelskému záměru
• Image a firemní identita s ohledem UI, s možností doplnění korporátní identity
• Implementace SEO a UX z hlediska internetového marketingu a požadovaných konverzí
• Marketing v oblasti internetu, statistiky návštěvnosti a efektivity reklamních kampaní, sledování jejich úspěšnosti a vytíženosti
• Sociální sítě z pohledu marketingu, sledování uživatelů, přihlašování pomocí Facebook účtu, tvorba a správa publika
• Emailing, jak realizovat kampaně pomocí emailu/SMS a související legislativa
• Affiliate jak fungují affiliate programy, jaké jsou, model provizních systémů
• Ochrana osobních údajů GDPR, ePrivacy, Cokkies, Ochranné známky
• Zabezpečení 2FA, OAuth, ověření transakcí a uživatele elektronické bankovnictví
• Elektronické platební kanály, příjem elektronických plateb, kreditní karty, bankovní převody, elektronické bankovnictví a jeho provázanost na účetní aplikace, mezibankovní styk, zahraniční platby, zaměření na online platby, PayPal, Google Pay, Apple Pay
• Podnikání a legislativa z hlediska softwarového vývoje smlouva o dílo jako SW vývojář, obchodní podmínky pro eshop, a související legislativa pro provozovatele a vývojáře eshopu, reklamační řád atd.
Cvičení se odvíjí od hlavních témat předmětu na počítačové učebně: vyzkoušení si jednotlivých principů a technologií. Zřídit eshop, nastavit analytics, navrhnouit persónu, vytvořit newsletter, atd.
Náplň cvičení:
Cílem cvičení je demonstrovat na praktických příkladech problematiku prezentovanou na přednáškách, student si vyzkouší jednotlivé principy a technologie, zřízení eshopu, nastavení google analytics, navrhnout persónu, vytvořit newsletter, atd. sestavit struční podnikatelský záměr z pohledu, programátora, marketingového analytika, finančního analytika, zákazníka, investora.
Aktivita studenta na cvičeních je směrována k vlastní tvůrčí práci, iniciativě, diskusi, kritickému pohledu na dané téma. Student by měl být schopen obhájit vlastní řešení, kriticky a konstruktivně přispět k řešení problémů ostatních studentů.
Rozvrh cvičení:
• Úvod do problematiky elektronického podnikání
• Vymezení podnikatelského záměru, Určení ceny produktu, služby, ziskovost, odhad nákladů
• vyzkoušení si jednotlivých principů a technologií pro zřízení eshopu, redakčního systému, vývoj vlastního řešení
• nastavení a práce s Google Analytics
• Vizuální prezentace produktu či služby s ohledem na tvorbu obsahu pro marketing v oblasti internetu
• Platební kanály, jejich implementace a využití
• Prezentace dosažených výsledků
• Práce v týmu, organizace týmové spolupráce, rozdělování úkolů, plánování
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.