460-4075/02 – Softwarový návrh a konstrukce (SNK)
Garantující katedra | Katedra informatiky | Kredity | 4 |
Garant předmětu | Ing. Jan Kožusznik, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Jan Kožusznik, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | volitelný odborný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | angličtina |
Rok zavedení | 2015/2016 | Rok zrušení | 2022/2023 |
Určeno pro fakulty | FEI | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je to, aby studenti byli schopni vymezit fázi návrhu při vývoji software a dokázali posoudit jeho kvalitu. Dále budou znát základní pojmy používané v této oblasti a budou znát principy a techniky používané při návrhu.
Studenti budou dále znát základní typy nástrojů používaných pro vývoj a nejdůležitější budou schopni používat. Dále budou znát doporučení a principy, které zajišťují kvalitu zdrojového kódu.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Ostatní aktivity
Anotace
Předmět detailně seznamuje studenty s fází návrhu software. Tu rozděluje na architektonický návrh a detailní návrh. Předmět ukazuje základní typy a vzory v architektuře, pojednává o návrhových vzorech a vymezuje základní principy, které by měly doprovázet kvalitní návrh.
V další části předmět studenty seznamuje s fází implementace a nabízí základní doporučení pro tvorbu kvalitního zdrojového kódu. Studenti se v předmětu také seznámí s běžnými typy nástrojů a postupů během implementace.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
domácí úkoly, testy, ústní zkoušení
E-learning
Další požadavky na studenta
Základní znalosti softwarového inženýrství.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Přednášky:
1. Vymezení fáze návrhu a rozdělení na architektonický návrh a detailní. Základní otázky při tvorbě návrhu.
2. Návrh architektury, hlavní architektonické styly.
3. Architektonické vzory.
4. Návrhové principy.
5. Kvalitativní požadavky a jejich dosažení při návrhu.
6. Návrhové vzory dle GOF
7. Návrhové vzory používané u webových aplikací a distribuovaných systémů.
8. Zobecnění návrhových vzorů
9. Integrace systému a používané vzory
10. Servisně orientovaná architektura
11. UML – základy jazyka používaného pro specifikaci software.
12. Užitečná doporučení při tvorbě kódu.
13. Používané postupy ve fázi implementace.
14. Používané implementační nástroje.
Cvičení(PC učebna):
1. Vymezení fáze návrhu a rozdělení na architektonický návrh a detailní. Základní otázky při tvorbě návrhu.
2. Návrh architektury, hlavní architektonické styly.
3. Architektonické vzory.
4. Návrhové principy.
5. Kvalitativní požadavky a jejich dosažení při návrhu.
6. Návrhové vzory dle GOF
7. Návrhové vzory používané u webových aplikací a distribuovaných systémů.
8. Zobecnění návrhových vzorů
9. Integrace systému a používané vzory
10. Servisně orientovaná architektura
11. UML – základy jazyka používaného pro specifikaci software.
12. Užitečná doporučení při tvorbě kódu.
13. Používané postupy ve fázi implementace.
14. Používané implementační nástroje.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky