460-4110/01 – Kognitivní věda (KV)
Garantující katedra | Katedra informatiky | Kredity | 2 |
Garant předmětu | doc. MSc. Donald David Davendra, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. MSc. Donald David Davendra, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | volitelný odborný |
Ročník | 2 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2015/2016 | Rok zrušení | 2017/2018 |
Určeno pro fakulty | FEI | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Kognitivní věda je interdisciplinární obor zabývající se odkrýváním vztahů mezi mozkem, myslí a chováním. Tento kurz poskytne náhled do vybraných témat, která jsou ústředními body kognitivní vědy. Počínaje přehledem historie zkoumání těchto vztahů, modul se bude zabývat tématy ze studia jazyka, učení, vnímání, činu a myšlenky. Každé téma bude probráno z mnoha teoretických a praktických hledisek, důležitých pro informatiku.
Témata probraná v přednáškách budou:
1. Jazyk: vrozenost a modularita
2. Učení a vývoj
3. Pohyb
4. Vidění
5. Reprezentace
6. O času a prostoru
7. Uvažování
8. Sociální percepce
9. Paměť
10. Vědomí
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Kognitivní věda je interdisciplinární obor zabývající se odkrýváním vztahů mezi mozkem, myslí a chováním. Tento kurz poskytne náhled do vybraných témat, která jsou ústředními body kognitivní vědy. Počínaje přehledem historie zkoumání těchto vztahů, modul se bude zabývat tématy ze studia jazyka, učení, vnímání, činu a myšlenky. Každé téma bude probráno z mnoha teoretických a praktických hledisek, důležitých pro informatiku.
Povinná literatura:
1. Posner, M. I. (1989). Foundations of Cognitive Science. Cambridge: MIT Press.
2. Elman, J., Bates, E., Johnson, M., Karmiloff-Smith, A., Parisi, D. & Plunkett, K. Rethinking Innateness: a connectionist perspective on development. Cambridge, Mass.: MIT Press/Bradford Books, 1998.
3. Tomasello, M. (1999). The cultural origins of human cognition. Cambridge, MA: Harverd University Press.
Doporučená literatura:
1. Rogoff, B., & Lave, J. (1984). Everyday cognition: Its development in social context. Cambridge: Harvard University Press.
2. Newell, A. (1990). Unified theories of cognition. Cambridge: Harvard University Press.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Rozhovor se studenty.
E-learning
Další požadavky na studenta
Další požadavky na studenta nejsou kladeny.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Kognitivní věda je interdisciplinární obor zabývající se odkrýváním vztahů mezi mozkem, myslí a chováním. Tento kurz poskytne náhled do vybraných témat, která jsou ústředními body kognitivní vědy. Počínaje přehledem historie zkoumání těchto vztahů, modul se bude zabývat tématy ze studia jazyka, učení, vnímání, činu a myšlenky. Každé téma bude probráno z mnoha teoretických a praktických hledisek, důležitých pro informatiku.
Témata probraná v přednáškách budou:
1) Jazyk: vrozenost a modularita
2) Učení a vývoj
3) Pohyb
4) Vidění
5) Reprezentace
6) O času a prostoru
7) Uvažování
8) Sociální percepce
9) Paměť
10) Vědomí
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.