460-4147/01 – Kvalita software (KS)
Garantující katedra | Katedra informatiky | Kredity | 4 |
Garant předmětu | Ing. Jan Kožusznik, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Jan Kožusznik, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2022/2023 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | FEI | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Student důvěrně zná:
- Kvalitativní požadavky a atributy kvality softwarové architektury,
- Metody měření kvality software
- Úrovně testování.
- Testovací techniky.
- Testovací proces.
- Základy softwarové kvality.
- Obecné principy počítačové bezpečnosti.
- SCRUM
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Předmět detailně seznamuje studenty s fází návrhu software z pohledu kvality. Dále se zabývá problematikou testování softwaru a zajištění kvality v průběhu celého životního cyklu vývoje softwaru. Studenti získají znalosti o jednotlivých úrovních testování a technikách, které se v těchto úrovních používají, způsobech vyhodnocení kvality softwaru a samotných testů. Předmět je též zaměřen na problematiku softwarové kvality z pohledu počítačového bezpečnosti - "safety" a "security".
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
1. KOELSCH, George. Requirements Writing for System Engineering [online]. B.m.: Apress, 2016 [vid. 2021-02-24].
ISBN 978-1-4842-2098-6. Dostupné z: doi:10.1007/978-1-4842-2099-3
2. COPELAND, Lee. A Practitioner’s Guide to Software Test Design. Illustrated edition. Boston, Mass. ; London: Artech House, 2004.
ISBN 978-1-58053-791-9.
3. CHEMUTURI, Murali. Mastering Software Quality Assurance: Best Practices, Tools and Techniques for Software Developers. Illustrated edition. Fort Lauderdale, Fla: J. Ross Publishing, 2010.
ISBN 978-1-60427-032-7.
4. JORGENSEN, Paul C. Software Testing: A Craftsman’s Approach, Fourth Edition. 4th edition. Boca Raton, Florida: Auerbach Publications, 2013.
ISBN 978-1-4665-6068-0.
5. PETER WILLIAMS BRIAN HAMBLING, Brian Hambling. Software Testing. 3rd edition. B.m.: BCS, The Chartered Institute for IT, 2015.
ISBN 978-1-78017-299-6.
6. HOHPE, Gregor a Bobby WOOLF. Enterprise Integration Patterns: Designing, Building, and Deploying Messaging Solutions. Boston: Addison-Wesley Professional, 2003.
ISBN 978-0-321-20068-6.
7. HOHPE, Gregor. Enterprise Integration Patterns, Vol 2: Conversation Patterns. 1st edition. Place of publication not identified: Addison-Wesley Professional, 2021.
ISBN 978-0-13-469993-6.
8. SUTHERLAND, Jeff a J. J. SUTHERLAND. Scrum: The Art of Doing Twice the Work in Half the Time. 1st edition. B.m.: Cornerstone Digital, 2014.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Zápočtové testy, semestrální projekty, písemná a ústní zkouška.
E-learning
Další požadavky na studenta
Další požadavky nejsou kladeny.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Přednášky:
1. Softwarové kvalitativní požadavky. Kvalitativní atributy softwarového návrhu.
2. Měření kvality software, “Safety” a “security” analýza softwarového návrhu.
3. Management testování. V-model pro testování.
4. Testovací techniky. Black-box a White-box testy.
5. Testování komponent. Testování integrace.
6. Architektonické styly a vzory. Taktiky k dosažení kvalitativních atributů.
7. Návrhové vzory GoF. Integrační vzory.
8. Návrhové principy - modularita (cohesion, coupling), oddělení implementace od rozhraní (specifikace rozhraní).
9. Obecné principy počítačové bezpečnosti
10. Softwarové požadavky z pohledu bezpečnosti.
11. Návrh software z pohledu bezpečnosti.
12. Agilní způsoby vývoje software: agile, SCRUM, Kanban.
13. Verzování zdrojového kódu. Systém git.
Cvičení:
1. Softwarové kvalitativní požadavky. Kvalitativní atributy softwarového návrhu.
2. Měření kvality software , “Safety” a “security” analýza softwarového návrhu.
3. Management testování. V-model pro testování.
4. Testovací techniky. Black-box a White-box testy.
5. Testování komponent. Testování integrace.
6. Architektonické styly a vzory. Taktiky k dosažení kvalitativních atributů.
7. Návrhové vzory GoF. Integrační vzory.
8. Návrhové principy - modularita (cohesion, coupling), oddělení implementace od rozhraní (specifikace rozhraní).
9. Obecné principy počítačové bezpečnosti
10. Softwarové požadavky z pohledu bezpečnosti.
11. Návrh software z pohledu bezpečnosti.
12. Agilní způsoby vývoje software: agile, SCRUM, Kanban.
13. Verzování zdrojového kódu. Systém git.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky