460-4155/02 – Vybrané mechanismy SW vývoje (VMSWV)
Garantující katedra | Katedra informatiky | Kredity | 5 |
Garant předmětu | Ing. David Ježek, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. David Ježek, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | angličtina |
Rok zavedení | 2024/2025 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | FEI | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je poskytnout studentům znalosti a praktické zkušenosti postupů návrhu a implementace při vývoji software. Studenti se seznámí se se základními pojmy, principy a technikami používanými při návrhu a budou schopni aplikovat vzory, techniky a přístupy běžně využívané pro vývoj software. Studenti se dále seznámí se základními typy nástrojů, které se používají pro vývoj software a doporučeními a principy, které zajišťují kvalitu zdrojového kódu, údržbu software, způsoby konfiguračního managementu, testování softwarového díla a zajištění kvality implementace software.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Předmět se zabývá problematikou údržby softwaru a správy konfigurací. Studenti získají znalosti o zásadních problémech při údržbě softwaru, o technikách, které pomáhají čelit těmto problémům. Dále studenti získají znalosti v oblasti správy konfigurací, bez které se disciplína údržby softwaru neobejde. V této oblasti se předmět zaobírá především problematikou identifikace a řízení konfigurací.
V oblasti testování softwaru se předmět se zabývá problematikou testování softwaru a zajištění kvality v průběhu celého životního cyklu vývoje softwaru. Studenti získají znalosti o jednotlivých úrovních testování a technikách, které se v těchto úrovních používají, způsobech vyhodnocení kvality softwaru a samotných testů. Nedílnou součástí je také začlenění těchto činností do procesu testování, který je součástí celého životního cyklu vývoje softwaru. Dále studenti získají znalosti o postupech zajištění kvality softwaru. Tato disciplína je velice úzce spojena a intenzivně využívá testování softwaru. Předmět se zaměří na samotný proces zajištění kvality a jeho začlenění do životního cyklu vývoje softwaru, verifikaci a validaci.
V oblasti designu se předmět zamřuje na definuje charakteristiku rozsáhlých podnikových aplikací a následně se věnuje vícevrstvé architektuře, jako jedné z nejrozšířenějších architektur rozsáhlých podnikových systémů. Postupně je probrán význam jednotlivých vrstev a využití návrhových vzorů v těchto vrstvách. Dále se předmět věnuje dalším používaným přístupům a technikám jako jsou webové služby, architektonický styl REST, architektura mikroslužeb a další.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Každý student musí vypracovat projekt, podmínkou udělení zápočtu je získání minimálně 20 bodů z celkového počtu 40.
Pro úspěšné absolvování písemné zkoušky je třeba získat minimálně 30 bodů ze zkouškové písemky na konci semestru a zároveň součet bodů za zkouškovou písemku a zápočet musí přesáhnout 51 bodů.
E-learning
Další požadavky na studenta
Základní znalosti v oblasti softwarového inženýrství, vývoje softwaru a softwarového životního cyklu. Znalosti některého objektově orientovaného programovacího jazyka a rámců pro vývoj informačních systémů.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Témata pro přednášky a následná cvičení:
- Techniky specifikace požadavků, modelování případů užití (Use Cases) a agilní metody specifikace a jejich praktické aplikace.
- Unified Modeling Language (UML), všechny typy UML diagramů.
- Návrh softwarové architektury, Architektonické styly.
- Základní typy architektury softwaru a jejich výhody a nevýhody.
- Detailním návrh softwaru. Kvalitativní požadavky a jejich dosažení při návrhu.
- Návrhové vzory, principy a konvence.
- Využití vzorů v současných technologiích a jejich vliv na vlastnosti a způsob použití.
- Přehled programovacích jazyků a vysvětlení jejich výhod a omezení pro specifické druhy projektů.
- Testovací techniky, Měření a vyhodnocování v softwarovém testování.
- Statické metody testování. Úrovně testování.
- Základy problematiky údržby softwaru, Klíčové problémy při údržbě softwaru
- Management zdrojového kódu, Řízení vydání a dodávky softwaru.
- Vzory pro konfigurační management.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.