491-0061/02 – Psychologie a komunikace (PaK)
Garantující katedra | Zdravotně sociální katedra | Kredity | 2 |
Garant předmětu | doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2005/2006 | Rok zrušení | 2009/2010 |
Určeno pro fakulty | FEI | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je seznámit studující s vědním oborem psychologie osobnosti a základy komunikace ve zdravotnictví pro bakalářský obor biomedicínský technik pro zdravotnická zařízení.
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Individuální konzultace
Anotace
Seznámení studentů s odbornou psychologickou terminologií a základními psychologickými poznatky z oblasti duševní výkonnosti člověka, citového prožívání a motivační aktivity. Význam komunikace v mezilidském styku, formy komunikace a jejich užití v interakci s nemocnými a hendikepovanými.
Povinná literatura:
Hartl, P., Hartlová, H. Psychologický slovník. Praha, Portál, 2000
Honzák, R. Komunikační pasti v medicíně. Praha, Galén, 1999
Křivohlavý J. Psychologie zdraví. Praha, Portál, 2001
Šimíčková-Čížková, J. Poznávání duševního života člověka. Olomouc, VUP, 2001
Šimíčková-Čížková, J. Přehled sociální psychologie. Olomouc, VUP, 2001
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Podmínky udělení zápočtu:
Zápočet bude udělen za účast na výuce a úspěšném zvládnutí kontrolního testu.
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Přednášky:
Vývoj názorů na duševní vývoj člověka. Pojetí osobnosti v psychologii.
Osobnost z pohledu introgenních a exogenních psychologických směrů.
Paměť jako základ duševního života člověka a její utváření. Vnímání, pozornost, představy.
Zprostředkované poznání - fantazie a myšlení. Vývoj rozumových schopností člověka.
Duševní výkonnost člověka-vlohy, schopnosti,dovednosti, nadání, inteligence.
Citový život člověka. Biologický základ citů a jejich sociální formování.
Typy citové aktivity člověka-temperamenty.
Motivační aktivace člověka-její utváření na základě uspokojování potřeb,
zájmového zaměření, zaujímání postojů a utváření hodnot.
Chování člověka v náročných životních situacích-konflikty, frustrace, stres.
Význam komunikace v mezilidské interakci. Formy komunikace a její struktura.
Pravidla komunikace. Požadavky na zdravotníky a pacienty.
Transakční analýza v komunikaci-význam role v komunikaci. Komunikační pasti
ve zdravotnictví.
Komunikace s hendikepovaným pacientem. Pravidla komunikace při jednání s
neslyšícími, nevidomými, tělesně postiženými a mentálně postiženými.
Komunikace s problémovými pacienty: agresivním, úzkostným, depresivním a
akverulujícím.
Prosociální chování. Afiliance, atraktivita, agresivita, sociální
odpovědnost.
Laboratoře:
Ukázka z díla S.Freuda a C.R.Rogerse
Nácvik strukturace pamětního materiálu a vnímání figury a pozadí.
Smyslový účinek barev, optické klamy v architektuře.
Řešení subtestů z některých inteligenčních testů
Dotazníkové měření empatických schopností.
Měření temperamentových vlastností Eysenckova dotazníku E-N pomocí
Měření postojů k hodnotám Rokeachovým dotazníkem
Nácvik řešení konfliktních situací.
Komunikace jako faktor psychické stability. Nácvik sdělování příjemných a
nepříjemných informací.
Nácvik rozhovoru s pacientem.
Nácvik rozhovoru: dítě-dospělý-rodič.
Nácvik komunikace s nevidomým.
Nácvik asertivní komunikace.
Konverzační a operační styl komunikace.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky