491-0061/02 – Physiology and Communication (PaK)
Gurantor department | Department 491 | Credits | 2 |
Subject guarantor | doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D. | Subject version guarantor | doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D. |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Compulsory |
Year | 1 | Semester | winter |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 2005/2006 | Year of cancellation | 2009/2010 |
Intended for the faculties | FEI | Intended for study types | Bachelor |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
The aim of the course is to introduce basics of psychology of personality and fundamentals of communication in health care.
Teaching methods
Lectures
Seminars
Individual consultations
Summary
The terminology of psychology and basic findings in the field of human’s mental performance. The role of the communication in interpersonal relations, the communication forms and their use in an interaction with patients and disabled ones.
Compulsory literature:
Hartl, P., Hartlová, H. Psychologický slovník. Praha, Portál, 2000
Honzák, R. Komunikační pasti v medicíně. Praha, Galén, 1999
Křivohlavý J. Psychologie zdraví. Praha, Portál, 2001
Šimíčková-Čížková, J. Poznávání duševního života člověka. Olomouc, VUP, 2001
Šimíčková-Čížková, J. Přehled sociální psychologie. Olomouc, VUP, 2001
Recommended literature:
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
Podmínky udělení zápočtu:
Zápočet bude udělen za účast na výuce a úspěšném zvládnutí kontrolního testu.
E-learning
Other requirements
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
Přednášky:
Vývoj názorů na duševní vývoj člověka. Pojetí osobnosti v psychologii.
Osobnost z pohledu introgenních a exogenních psychologických směrů.
Paměť jako základ duševního života člověka a její utváření. Vnímání, pozornost, představy.
Zprostředkované poznání - fantazie a myšlení. Vývoj rozumových schopností člověka.
Duševní výkonnost člověka-vlohy, schopnosti,dovednosti, nadání, inteligence.
Citový život člověka. Biologický základ citů a jejich sociální formování.
Typy citové aktivity člověka-temperamenty.
Motivační aktivace člověka-její utváření na základě uspokojování potřeb,
zájmového zaměření, zaujímání postojů a utváření hodnot.
Chování člověka v náročných životních situacích-konflikty, frustrace, stres.
Význam komunikace v mezilidské interakci. Formy komunikace a její struktura.
Pravidla komunikace. Požadavky na zdravotníky a pacienty.
Transakční analýza v komunikaci-význam role v komunikaci. Komunikační pasti
ve zdravotnictví.
Komunikace s hendikepovaným pacientem. Pravidla komunikace při jednání s
neslyšícími, nevidomými, tělesně postiženými a mentálně postiženými.
Komunikace s problémovými pacienty: agresivním, úzkostným, depresivním a
akverulujícím.
Prosociální chování. Afiliance, atraktivita, agresivita, sociální
odpovědnost.
Laboratoře:
Ukázka z díla S.Freuda a C.R.Rogerse
Nácvik strukturace pamětního materiálu a vnímání figury a pozadí.
Smyslový účinek barev, optické klamy v architektuře.
Řešení subtestů z některých inteligenčních testů
Dotazníkové měření empatických schopností.
Měření temperamentových vlastností Eysenckova dotazníku E-N pomocí
Měření postojů k hodnotám Rokeachovým dotazníkem
Nácvik řešení konfliktních situací.
Komunikace jako faktor psychické stability. Nácvik sdělování příjemných a
nepříjemných informací.
Nácvik rozhovoru s pacientem.
Nácvik rozhovoru: dítě-dospělý-rodič.
Nácvik komunikace s nevidomým.
Nácvik asertivní komunikace.
Konverzační a operační styl komunikace.
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction