541-0004/02 – Aplikovaná statistika (AS)
Garantující katedra | Katedra geologického inženýrství | Kredity | 5 |
Garant předmětu | doc. RNDr. František Staněk, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. RNDr. František Staněk, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2005/2006 | Rok zrušení | 2014/2015 |
Určeno pro fakulty | HGF | Určeno pro typy studia | bakalářské, navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je seznámit posluchače s řešením pravděpodobnostních a statistických úloh, s nimiž se mohou setkat v jiných předmětech studia a v praxi. Hlavní důraz je položen na vysvětlení podstaty jednotlivých metod a jejich obecných vlastností. Studenti se naučí rozhodnout, která metoda je vhodná při řešení konkrétního problému.
První část předmětu se zabývá základními pravděpodobnostními pojmy a učí, jak tyto pojmy chápat z teoretického i praktického hlediska.
Ve druhé části předmětu se studenti naučí statistickému myšlení jako způsobu chápání procesů a dějů kolem nás, seznámí se základními metodami získávání a analýzy statistických dat a osvojí si, jak lze tyto obecné postupy využít v jiných předmětech studia a v praxi.
Důležitou součástí výkladu je také seznámení se s využitím existujících programů určených pro statistické výpočty.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Předmět představuje vstupní kurs do problematiky teorie pravděpodobnosti a
matematické statistiky. Poskytuje základy k dovednosti popisovat náhodné jevy
pomocí náhodných proměnných a náhodných vektorů. Zabývá se základními pojmy
popisné statistiky, statistické indukce, testování hypotéz, analýzy rozptylu,
regresní a korelační analýzy a analýzy časových řad pro statistická data jedno
i vícerozměrná.
Povinná literatura:
Doležalová, J. - Pavelka, L.: Pravděpodobnost a statistika. Ostrava, VŠB,
1993, 1999, 2005.
Hradecký, P. - Madryová, A. - Turčan, M.: Pravděpodobnost. Ostrava, VŠB - TU,
1998, 2004.
Turčan, M. - Hradecký, P. - Madryová, A. - Harbichová, I. - Holčapek, M.:
Statistika. Ostrava, VŠB - TU, 2002.
http://homen.vsb.cz/~oti73/cdpast1/index.htm
Doporučená literatura:
Schejbal, C., Homola, V., Staněk, F.: Geoinformatika. Pont, Košice, 2004. (http://geologie.vsb.cz/geoinformatika/)
Briš R., Litschmannová, M.: STATISTIKA I. Ostrava, VŠB - TU, 2004. (http://www.am.vsb.cz/bris/)
http://badame.vse.cz/iastat/
http://vydavatelstvi.vscht.cz/knihy/uid_isbn-80-7080-569-2/pages-img/obsah.html
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Písemné testy.
E-learning
Další požadavky na studenta
Aktivní účast na seminářích a úspěšné absolvování písemných testů.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Kombinatorika. Náhodný pokus, náhodný jev. Operace s náhodnými jevy. Pojem neslučitelnosti a úplnosti, jevové pole.
2. Definice pravděpodobnosti jevů - axiomatická, klasická, geometrická, statistická.
3. Podmíněná pravděpodobnost. Úplná pravděpodobnost. Bayesova věta. Opakované pokusy.
4. Náhodná veličina diskrétní a spojitá. Frekvenční a distribuční funkce. Charakteristiky náhodných veličin.
5. Základní typy rozdělení pravděpodobnosti diskrétní a spojité náhodné veličiny. Normální a lognormální rozdělení náhodné veličiny.
6. Náhodný vektor, rozdělení pravděpodobnosti, číselné charakteristiky.
7. Zpracování statistického souboru. Empirické charakteristiky statistického souboru s jedním argumentem. Rozdělení do tříd. Průzkumová analýza dat.
8. Základní soubor, náhodný výběr, výběrové statistiky. Bodové a intervalové odhady.
9. Podstata a postup testování hypotéz. Testy parametrické. Testy neparametrické.
10. Prověření typu statistické distribuce. Transformace do normální distribuce.
11. Statistický soubor se dvěma argumenty.
12. Analýza rozptylu.
13. Regresní a korelační analýza.
14. Časové řady.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky