541-0051/01 – Geografie a geomorfologie (GGMF)
Garantující katedra | Katedra geologického inženýrství | Kredity | 6 |
Garant předmětu | doc. RNDr. Jan Unucka, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. RNDr. Jan Unucka, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 2 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2006/2007 | Rok zrušení | 2016/2017 |
Určeno pro fakulty | HGF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Učivo je strukturováno do jednotlivých tematických okruhů s cílem seznámit studenty
s problematikou fyzickogeografické sféry a jednotlivých procesech a jevech v ní, zobecnit tyto příčiny a aplikovat získané vědomosti na další procesy probíhající v ostatních sférách Země.
Výstupní znalosti, dovednosti a způsobilost:
Po absolvování předmětu by měl student prokázat znalosti základních pojmů, pochopení základních procesů a jevů, jejich mechanismů, včetně role jednotlivých složek fyzickogeografické sféry. Zároveň jde o vytvoření celostního pohledu na procesy a jevy odehrávající se ve fyzickogeografické sféře, v jejich vzájemném propojení a souvislostech.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Předmět podává základní představu o fyzickogeografické sféře Země se zaměřením na jednotlivé procesy a jevy, které se v ní odehrávají. Zároveň jde o porozumění vzájemného propojení a souvislostí odehrávajících se procesů, objasnění příčin a mechanismů jejich vzniku a fungování. Cílem předmětu je získat přehled procesů, které se podílejí na formování tvarů zemského povrchu a osvojení si těchto tvarů. Pozornost je věnována zejména dynamice reliéfu kontinentů, výklad se však dotýká i tvarů oceánského dna.
Povinná literatura:
DEMEK, J. (1988): Obecná geomorfologie. Praha, Academia, 476 s.
HORNÍK, S. et al. (1986): Fyzická geografie 2. Praha, SPN, 319 s.
KRÁL, V. (1999): Fyzická geografie Evropy. Praha, Academia, 348 s.
NETOPIL. R. et al. (1984): Fyzická geografie 1. Praha, SPN, 272 s.
THURMAN, H.V., TRUJILLO, A.P. (2005): Oceánografie. Praha, Computer Press, 479 s.
TOMÁŠEK, M. (2003): Půdy České republiky. Praha, Česká geologická služba, 68 s.
Doporučená literatura:
BARROS, V. (2006): Globální změna klimatu. Praha, Mladá Fronta / Kolumbus, 165 s.
BECKEL, L. et al. (1997): Global Change. Praha, GeoMedia, 160 s.
CZUDEK, T. (2005): Vývoj reliéfu České republiky v kvartéru. Brno, Moravské
zemské muzeum, 238 s.
DEMEK, J. et al. (1965): Geomorfologie českých zemí. Praha, Academia, 334 s.
HENDRYCH, R. (1984): Fytogeografie. Praha, SPN, 224 s.
KARÁSEK, J. (2001): Základy obecné geomorfologie. Skriptum MU Brno, 216 s.
KRÁLOVÁ, H., ZVĚŘINA, Z. (2002): Vodohospodářská meteorologie a klimatologie.
Skriptum FAST VUT, Brno, 152 s.
KUKAL, Z., NĚMEC, J., POŠMOURNÝ, K. ((2005): Geologická paměť krajiny. Praha,
ČGS, 224 s.
LOŽEK, V. (1973): Příroda ve čvrtohorách. Praha, Academia, 372 s.
OPATRNÝ, E. (2001): Zoogeografie. Skriptum UP Olomouc, 190 s.
PRIMACK, R. B., KINDLMANN, P., JERSÁKOVÁ, J. (2001): Biologické principy ochrany
přírody. Praha, Portál, 349 s.
RUBÍN, J. (2006): Přírodní klenoty ČR. Praha, Academia, 318 s.
Edice Světová pohoří, Balios Praha.
Edice Chráněná území ČR, AOPK ČR & MŽP Praha
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Studium doporučené literatury.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Předmět podává základní představu o fyzickogeografické sféře Země se zaměřením na jednotlivé procesy a jevy, které se v ní odehrávají. Zároveň jde o porozumění vzájemného propojení a souvislostí odehrávajících se procesů, objasnění příčin a mechanismů jejich vzniku a fungování. Cílem předmětu je získat přehled procesů, které se podílejí na formování tvarů zemského povrchu a osvojení si těchto tvarů. Pozornost je věnována zejména dynamice reliéfu kontinentů, výklad se však dotýká i tvarů oceánského dna.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky