541-0308/02 – Historiografie a etnografie regionu (HER)
Garantující katedra | Katedra geologického inženýrství | Kredity | 5 |
Garant předmětu | Mgr. Věra Vahalíková | Garant verze předmětu | Mgr. Věra Vahalíková |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 2 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2004/2005 | Rok zrušení | 2017/2018 |
Určeno pro fakulty | HGF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je seznámit studenty s historiografií a etnografií a jejím postavením v systému věd a společnosti. Studenti jsou vedeni k tomu, aby si osvojili základní znalosti historického vývoje etnických procesů v různých regionech naší země, dokázali charakterizovat tyto procesy a srovnávat navzájem mezi sebou, definovat podstatné rozdíly ve vývoji těchto procesů v jednotlivých oblastech naší země. Studenti jsou vedeni k tomu, aby na základě analýzy dokázali vysvětlit význam těchto etnických procesů nejen pro region, ve kterém vznikly a probíhaly, ale i ostatní regiony v naší zemi. Studenti musí být schopni vypíchnout ty procesy, zvyky a tradice, které svým významem překračují hranice regionu, ve kterém vznikly a ovlivňují a formují život celé naší společnosti. Studenti se také naučí zkoumat tyto procesy v rámci cvičení a terénního výzkumu s využitím odborné literatury a archivních materiálů.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Předmět seznamuje studenty s problematikou historiografie a etnografie jako vědního oboru a vymezuje její postavení v systému věd a společnosti. Náplň přednášek je sestavena tak, aby studenti byli postupně seznámeni jak s obecnými základy a pojmy spojenými s etnografií, tak s konkrétními problémy – od historického vývoje etnických procesů v různých regionech našich zemí, jejich postupného formování a projevu až po jejich významný přínos pro vytvoření kulturního projevu celé naší společnosti. Nedílnou součástí předmětu je také práce s odbornou etnografickou a historiografickou literaturou, orientace v pramenných materiálech, etnografický terénní výzkum a práce s archivním materiálem, doplněné o exkurzní návštěvu vybraných regionů sev. Moravy s typickým etnografickým projevem.
Povinná literatura:
KUTNAR, F., MAREK, J. (1997): Přehledné dějiny českého a slovenského dějepisectví; odborná publikace, Praha
Kolektiv autorů (2002): Lidová kultura na Moravě. Vlastivěda moravská 10; odborná publikace, Strážnice
HUBINGER, V., HONZÁK, F., POLIŠENSKÝ, J. (1985): Národy celého světa; odborná publikace; vydala Mladá fronta v edici Malé encyklopedie; 1. vydání, Praha
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Studium doporučené literatury.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Vymezení předmětu zkoumání etnografie. Rozdíly ve významu a historická
posloupnost užívání názvů lidopis, národopis, etnografie, etnologie, kulturní a
sociální antropologie. Pojmenování a obsah těchto pojmů v zahraničí.
Struktura etnografie a její specifická metodika. Místo oboru v systému věd o
společnosti, příbuzné obory a interdisciplinární problematika.
Úvod do historiografie, její vztah k historii a regionálnímu dějepisectví.
Nejfrekventovanější pojmy v etnografii lidského národa, etnická skupina, rasa z
pohledu různých světových škol a směrů uplatňujících se v oboru např. migrační,
komparatistická, funkcionalistická. Hlavní představitelé těchto směrů u nás a
jejich vliv na dnešní podobu vědy.
Historiografie středověku až k počátkům vědeckého dějepisectví v období
osvícenském (počátky dějepisectví evropského Západu a východu, počátky
dějepisectví u nás, doba Přemyslovců Lucemburků, doba husitská, reformace,
humanismus, baroko a protireferomace, osvícenství, přechod k romantismu).
Všeobecná entografie se zaměřením na diferenciaci lidstva rasovou, jazykovou a
náboženskou. Formování slovanských národů a etnogeneze Slovanů.
Etnické procesy v přítomnosti, lokální a regionální povědomí, nacionalismus a
rasismus. Proces formování etnografických regionů v našich zemích.
Etnografické regiony v severních Čechách, jejich lidová kultura, historie,
významné pomátkově chráněné objekty a zajímavé přírodní lokality. Zvláštní
postavení hlavního města Prahy.
Od základů obrozeneckého dějepisectví přes liberální a konzervativní
historiografii druhé poloviny 19. století k pozitivistickému dějepisectví až do
doby mezi světovými válkami. Entografické regiony v západních Čechách, jejich
lidová kultura, historie, významné památkově chráněné objekty a zajímavé
přírodní lokality.
Duchovní kultura lidu, lidové věrské představy, náboženství, magie a kult s
přihlédnutím k jejich existenci v životě dnešního člověka. Etnografické regiony
v jižních Čechách, jejich lidová kultura, historie, významné pomátkově chráněné
objekty a zajímavé přírodní lokality.
Materiální kultura lidu, zaměstnání, řemeslo a zemědělství. Lidové stavitelství
a oděv. Etnografické regiony ve východních Čechách, jejich lidová kultura,
historie, významné památkově chráněné objekty a zajímavé přírodní lokality.
Folklór a folkloristika, tanec, zpěv, hudba, lidová slovesnost a lidové divadlo.
Lidová výtvarná kultura, výtvarný projev lidový, zlidovělý a amatérský,
podomácká řemeslná produkce umělecké povahy. Etnografické regiony na jižní
Moravě, jejich lidová kultura, historie, významné památkově chráněné objekty a
zajímavé přírodní lokality.
Etnografické regiony na severní Moravě, jejich lidová kultura, historie a
historiografie, významné památkově chráněné objekty a zajímavé přírodní
lokality. Historie města Ostravy a zvláštnosti města vzniklé etnickou pestrostí
jeho obyvatel.
Orientace v literatuře s etnografickou a historiografickou problematikou od
bibliografického katalogu ČR až po vlastivědnou redionální produkci. Využití
pramenných materiálů. Etnografický terénní výzkum. Práce s archivním
materiálem. Kritický přístup k pramenům.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky