541-0309/01 – Public Health Care and Hygiene (ZH)
Gurantor department | Department of Geological Engineering | Credits | 4 |
Subject guarantor | MUDr. Ilona Dvořáčková | Subject version guarantor | MUDr. Ilona Dvořáčková |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Compulsory |
Year | 3 | Semester | summer |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 1999/2000 | Year of cancellation | 2009/2010 |
Intended for the faculties | HGF | Intended for study types | Bachelor |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
The main goal of this subject is to make students acquained with the fundamental principles connected with the care of human being. The students learn, in the light of field of study, how to outline and discribe individual variants of acute of the man, record a possible danger and, on the basis of an analytical examintion of the situation, to organise necessary precautions leading to the rescue of him. They learn to make a practice of their theoretical konwledge in the factual simulated cases and also by the utilization of an analysis to differentiate between less and more danger patienthood, to identify a possible source of danger endangering health of a wounded man and to point out and realize such a precautions as to lead to his rescue.
Teaching methods
Lectures
Tutorials
Summary
The subject gives the information about human somatology and physiology which are a basis for solution of acute cases implemented within the frame of the first rescue (contens of tutorials). This subject makes students acquainted with the public health organization, public health preservation and basic problems of hygiene. It is built up, using these thematical units – parts of human body; somatology and physiology; characteristics of infectious disease; civilizing illnesses; public health organization; public health preservation; the fate of pharmaceuticals in human body.
Compulsory literature:
The study is in Czech language only. Needless to the English literature.
Recommended literature:
The study is in Czech language only. Needless to the English literature.
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
E-learning
Other requirements
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
1. Fyziologie člověka. Funkční uspořádání lidského těla. Fyziologie krve,
systém imunity, dýchání, oběhu srdce a plazmy, trávení a vstřebávání. Přeměna
látek a energie. Fyziologie správné výživy. Fyziologie jater, fyziologie kůže,
výměny tepla, vylučování, žlázy s vnitřní sekrecí, těhotenství. Obecná
neourofyziologie, fyziologie svalstva, fyziologie CNS.
2. Léčiva a základy jejich aplikace. Osud léčiv v organismu. Účinky léčiv.
Farmakon - receptorové interakce. Dávkování léčiv. Přívodné cesty léčiva.
3. Infektologie. Charakteristika infekčních nemocí. Terapie infekčních nemocí -
aktivní a pasivní imunizace. Hlášení a izolace infekčně nemocných. Bakteriální
nemoci. Virová a mykotická onemocnění, AIDS. Parazitární nemoci. Očkovací
kalendář ČR. Očkování před cestou do tropů.
4. Základy první pomoci. Zacházení s raněným, projevy života, příznaky smrti.
Poranění, úrazy. Zlomeniny - znehybnění. Popáleniny. Omrznutí. Chemické
poranění. Utopení. Poranění hrudníku a břicha. Cizí tělesa. Dušení. Otravy.
Šoky.
5. Civilizační nemoci. Rizikové faktory: hypertenze, obezita, kouření,
hypoaktivita, stress. Kardiovaskulární onemocnění (infarkt myokardu, mozková
cévní onemocnění). Vztah výživy a kardiovaskulárních onemocnění. Diabetes
mellitus a nové trendy kompenzace. Nádorová onemocnění plic ve vztahu ke
kouření a živ. prostředí. Nádorová onemocnění zažívacího traktu.
Psychosomatická onemocnění. Význam prevence.
6. Vnější fyzikální, chemické a biologické faktory. Definice zdraví podle WHO.
Chemické faktory: otravy, noxy z potravin, průmyslové škodliviny. Toxikomanie.
Biologické faktory: bakterie, viry, plísně. Fyzikální faktory: teplo, chlad,
lavina, elektrický proud, blesk, utonutí, ionizační záření.
7. Hygiena výživy, práce a cestování. Základní diety - indikace. Energetická
potřeba, zastoupení jednotlilvých složek ve výživě. Cukry, tuky, bílkoviny.
Vitaminy a stopové prvky ve výživě. Hygiena práce: směnný provoz, ochranné
pracovní prostředky, osvětlení, hluk, vibrace. Choroby z povolání. Hygiena
cestování.
8. Duševní hygiena. Osobnostní typy, definice stressu. Pozitivní emoce. Potřeba
spánku. Základní biorytmy člověka. Relaxační techniky. Asertivita.
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.