541-0570/01 – Managership and Marketing in Geology (MMG)
Gurantor department | Department of Geological Engineering | Credits | 4 |
Subject guarantor | prof. Ing. Petr Bujok, CSc. | Subject version guarantor | prof. Ing. Petr Bujok, CSc. |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Choice-compulsory |
Year | 4 | Semester | summer |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 1998/1999 | Year of cancellation | 2008/2009 |
Intended for the faculties | HGF | Intended for study types | Master |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
x
Teaching methods
Summary
Basic terms of management and their classification. Managerial functions, the
character of managerial activity, critical factors of success of management.
Decision-making processes in planning and their implementation. The formulation
of an entrepreneurial strategy, entrepreneurial behaviour and competition.
Organizing. Factors affecting the choice of the organization structure. The
selection, distribution and evaluation of workers. The leadership of people and
forms of their supervision.Geology and its position in the national economy and
in relation to entrepreneurship towards the state and private sectors. Basic
terms of marketing in relation to geology. Marketing activities. Marketing in
the profit and nonprofit environments. A marketing plan, marketing research,
the collection of marketing information. The price of a geological “product”
and factors affecting it. Price policy. Promotion. Control of the marketing
plan.
Compulsory literature:
Meffert H.: Marketing a management, 1996 Grada Publishing
Pitra, J.: Technický management. Strategické řízení a hospodaření výrobních
organizací, H&H, Praha, 1992
Příbová M. et al.:Marketingový výzkum v praxi, 1996 Grada Publishing
Recommended literature:
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
E-learning
Other requirements
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
Základní pojmy managementu a jejich klasifikace.
Manažerské funkce, charakter manažerské činnosti, kritické faktory úspěchu v
managementu.
Rozhodovací procesy v plánování a jejich realizace.
Tvorba podnikatelské strategie, podnikatelské chování a konkurence.
Organizování. Faktory ovlivňující volbu organizační struktury.
Výběr, rozmístění a hodnocení pracovníků.
Vedení lidí a formy jejich kontroly.
Geologie a její postavení v národním hospodářství a ve vazbě na podnikání vůči
státnímu i soukromému sektoru.
Základní pojmy marketingu ve vztahu ke geologii.
Marketingové aktivity.
Marketing v ziskovém a neziskovém prostředí.
Marketingový plán, marketingový výzkum, shromažďování marketingových informací.
Cena geologického „výrobku“ a faktory ji ovlivňující.
Cenová politika.
Propagace.
Kontrola marketingového plánu.
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.