541-0592/01 – Výpočetní technika (VýpTech)
Garantující katedra | Katedra geologického inženýrství | Kredity | 5 |
Garant předmětu | Ing. Dominik Niemiec, Ph.D. | Garant verze předmětu | Doc. PaedDr. Vladimír Homola, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 1998/1999 | Rok zrušení | 2009/2010 |
Určeno pro fakulty | HGF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Informovat o základních pojmech jak v hardware, tak i software v oblasti současné výpočetní techniky. Seznamovat především s použitelným technickým vybavením, se kterým se absolventi mohou setkat ve svém oboru v praxi, s principem vstupu a výstupu zvláště různých druhů grafických informací, a s metodami jejich zpracování počítačovém prostředí.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Předmět informuje o základních pojmech jak v hardware, tak i software v oblasti současné výpočetní techniky. Nemá pevnou osnovu, protože je neustále inovován v souladu s rozvojem zvláště personální techniky. Seznamuje především s použitelným technickým vybavením, se kterým se absolventi mohou setkat ve svém oboru v praxi, s principem vstupu a výstupu zvláště různých druhů grafických informací, a s metodami jejich zpracování v počítačovém prostředí. Dobrá technická vybavenost katedry dovoluje i praktickou práci s většinou popisovaných zařízení. V oblasti software uvádí předmět minimální základy algoritmizace a principy programování ve vyšších programovacích jazycích.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Základní pojmy v oblasti hardware. Základní stavební komponenty PC. Vstupní
zařízení, zvláště grafické. Výstupní zařízení, zvláště tiskárny a plottery.
Zpracování textů: vstup vč. OCR, zpracování a uchování, výstup. Základní
typy grafických souborů a postup jejich zpracování. Problematika pohyblivého
2D obrazu, úvod do 3D grafiky a zvuku. Základy tvorby software; pojmy
algoritmizace, programovací jazyky, překlad a interpretace.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.